Kwetsbare wijken hebben niets aan kunstmatige sociale menging

Van bovenaf opgelegde sociale menging waarbij welvarende bewoners worden voorgetrokken, is niet effectief om problemen van bewoners in kwetsbare wijken op te lossen. Tien wetenschappers reageren op een oproep van directeuren van het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid.

Op 29 maart 2024 vroegen twaalf directeuren van het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid (NPLV) in het AD om meer structurele investeringen in de meest kwetsbare wijken van Nederland. Wij onderschrijven de ernst van de problemen en de noodzaak van structurele investeringen in de lopende programma’s. Maar in deze vorm zal de oproep bewoners van deze wijken eerder benadelen dan helpen.

Stigmatiserend taalgebruik

Ten eerste bevat de oproep van de directeuren stigmatiserend taalgebruik. Daarmee verergeren zij de negatieve beeldvorming rond deze wijken en kwetsbare bewoners. Zij zetten concentraties van arme mensen neer als ‘dweilen met de kraan open’, een ‘stapeling’ van problemen, en ‘vergiftigende criminaliteit’.

Als je benedengemiddeld bent, dan ben je kennelijk onfatsoenlijk

Het samenleven van arme mensen maakt een wijk kennelijk ziek. Dus moeten deze ‘achterstandswijken’ naar ‘fatsoenlijke stedelijke gemiddelden'. Want als je benedengemiddeld bent, dan ben je kennelijk onfatsoenlijk. Politici signaleren dat mensen uit deze wijken niet meer mee willen doen in democratische processen, maar aarzelen niet om hen tegelijkertijd weg te zetten als minderwaardig.

Concentraties kwetsbare mensen

Ten tweede suggereren de directeuren dat te grote concentraties van kwetsbare mensen leiden tot meer problemen, en dat de komst van meer welvarende mensen de vanzelfsprekende oplossing is. Vooralsnog is er weinig wetenschappelijk bewijs dat ruimtelijke concentraties van armoede sociale problemen in Nederlandse wijken substantieel verergeren.

Grote verschillen tussen arm en rijk voeden juist in deze wijken de onvrede en het wantrouwen

Daarentegen is er wel veel bewijs dat het mengen met welvarende nieuwkomers niet leidt tot een betere sociaaleconomische positie van arme bewoners. Bovendien voeden grote verschillen tussen arm en rijk juist in deze wijken de onvrede en het wantrouwen.

Verhuren met voorrang

Ten derde stellen de directeuren voor om sociale huurwoningen met voorrang te verhuren aan mensen die ‘geen extra aandacht vragen van buren of overheden’, zoals onderwijzers, politieagenten en hulpverleners. In de praktijk betekent dit dat kwetsbare groepen nóg verder in de verdrukking raken.

Het gebrek aan betaalbare huisvesting wordt door pleisters plakken voor bepaalde groepen opgelost

Het is ook een indirecte oplossing: het gebrek aan betaalbare huisvesting wordt door pleisters plakken voor bepaalde groepen opgelost. Alleen het uitbreiden en breder toegankelijk maken van de sociale huursector zou dit probleem bij de wortel aanpakken. De oproep van de NPLV-directeuren om ‘de te grote concentratie van mensen die aan het overleven zijn in plaats van aan het leven’ te doorbreken, is dan ook vooral een oproep om het aantal betaalbare woningen terug te dringen en kwetsbare bewoners simpelweg te weren uit deze woningen.

Omstreden wet

Dat brengt ons bij het vierde punt, de Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek, ook wel bekend als de Rotterdamwet. Deze wet is omstreden vanwege zijn discriminatoire en uitsluitende karakter. Op basis van de wet kunnen mensen zonder inkomen uit werk worden geweerd uit wijken waar de maatregel geldt. Ondanks meerdere evaluaties is er nooit bewijs gevonden dat deze maatregel de leefbaarheid en veiligheid daadwerkelijk verbetert.

Bewoners worden aangewezen als bron van sociale problemen, terwijl de invloed van decennialang overheidsbeleid onbenoemd blijft

Tegelijkertijd beperkt de wet wel de mogelijkheden van woningzoekenden, onder wie een disproportioneel groot aantal mensen met een migratieachtergrond. Deze mensen worden verplaatst naar de uithoeken van de stad. Hun problemen blijven onopgelost of verergeren door een grotere afstand tot voorzieningen.

Meer perspectief

Ten slotte wordt er weinig gerept over de oorzaken van de huidige situatie. Bewoners worden aangewezen als bron van sociale problemen, terwijl de invloed van decennialang overheidsbeleid onbenoemd blijft. Zo is de sociale huursector geleidelijk afgebroken en uitgekleed, is er gekort op het sociaal minimum, zijn sociale voorzieningen verdwenen en is de overheid grotendeels gestopt met structurele investeringen in kwetsbare wijken.

Geen kunstmatige sociale menging waarbij welvarende bewoners worden voorgetrokken

Wij ondersteunen het pleidooi voor structurele investeringen om mensen meer perspectief te geven. Maar meer perspectief vraagt om andere maatregelen dan wat de directeuren voorstellen. Bied meer ondersteuning aan de talloze bewonersinitiatieven die in kwetsbare wijken actief zijn. Geef bewoners een serieuze rol in het vormgeven van de aanpak van hun wijk, in plaats van bovenaf op te leggen wat de wijk zou moeten zijn. Dus geen kunstmatige sociale menging waarbij welvarende bewoners worden voorgetrokken.

Onorthodox

Wat pas echt onorthodox zou zijn, is het bijbouwen van sociale huurwoningen in middenklasse- en rijkere wijken. Door deze vorm van spreiding kan de stapeling van problemen in kwetsbare wijken veel verder afgeremd worden.

Gijs Custers is universitair docent aan de Erasmus Universiteit.
Gideon Bolt is universitair hoofddocent aan Universiteit Utrecht.
Wouter van Gent is universitair hoofddocent aan de Universiteit van Amsterdam.
Cody Hochstenbach is universitair docent aan de Universiteit van Amsterdam.
Reinout Kleinhans is universitair hoofddocent aan TU Delft.
Sander van Lanen is universitair docent aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Ilse van Liempt is universitair hoofddocent aan de Universiteit Utrecht.
Jaap Nieuwenhuis is universitair docent aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Jan Rath is emeritus hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam.
Agata Troost is postdoctoraal onderzoeker aan de Rijksuniversiteit Groningen.

 

Foto: Nanda Sluijsmans (Flickr Creative Commons)

Dit artikel is 3132 keer bekeken.

Reacties op dit artikel (4)

  1. Mijns inziens vergeten jullie een belangrijk punt. Spreek de taal van de mensen om wie het gaat. Termen als laaggeletterden, lvb, zijn geen termen waar mensen zichzelf mee identificeren. Het zijn gewoon mensen, net als ieder ander alleen stond bij hen de wieg op een minder gunstigere plek en/of beschikken ze over minder leervermogen. Bijzonder om de zien dat de mensen wie leren makkelijk afgaat altijd verwachten dat de mensen voor wie dit lastiger is Ich aanpassen. Het zou fijn zijn wanneer zij zelf zouden leren en ervaren hoe de wereld er vanuit het perspectief van de meer kwetsbare medemensen er echt uitziet. Zodat oplossingen recht doen aan dit perspectief.

  2. Beste Bertine, je stipt een belangrijk punt aan. Mijns inziens zijn we dat zeker niet vergeten. Het is een inherent onderdeel van de aanbevelingen die wij in de op-een-na laatste alinea doen: “Bied meer ondersteuning aan de talloze bewonersinitiatieven die in kwetsbare wijken actief zijn. Geef bewoners een serieuze rol in het vormgeven van de aanpak van hun wijk”. Dat kan alleen als we in de praktijk inderdaad met de mensen en niet over de mensen praten. In mijn ervaring doet het “leervermogen” er dan niet zoveel toe. Iedereen kan op zijn/haar/hun eigen manier wat inbrengen, en dat is precies wat er zo sterk gebeurt in veel bewonersinitiatieven.

  3. Ja goed stuk al wordt ik van het label “kwetsbaar” die te pas en te onpas op hele wijken en buurten wordt geplakt ook niet goed. “Kwetsbaar” het nieuwe “achterstand” en “probleemwijk”. We zijn zoveel meer…
    Stop met al die statistische vergelijkingen. En ga eens mengen in rijke wijken. Oh wacht nee dan is het huis te klein.. blijven jullie maar in jullie buurt. Maar in onze buurt mogen we ook niet rustig wonen want we moeten zwaar verdicht (dus ook de woningcrisis opvangen) en gemengd en dat alles voor ons “eigen bestwil”.

  4. Wat wordt verstaan onder ‘welvarend’? Rijke mensen komen niet in aanmerking voor een sociale huurwoning. Dat is wettechnisch op grote schaal niet eens mogelijk. En ik zou een politieagent of onderwijzer die met voorrang in aanmerking kan komen voor sociale huur niet meteen welvarend willen noemen. Tenzij welvarend wordt gedefinieerd als: je eigen broek op houden.
    Feit is wel, stigmatiserend taalgebruik of niet, dat de problemen zich in deze wijken opstapelen. En zolang het rijk hier niets aan doet (volkshuisvestingsbeleid en zorgtransitie terugdraaien?) we moeten roeien met de riemen die we hebben.
    Corporaties in Utrecht hebben overigens wel positieve ervaringen met het (beperkt) mengen met zgn. dragende groepen als hulpverleners en onderwijzers. Het hele complex (alle bewoners) knapt hier sociaal-maatschappelijk gezien van op. Misschien is dat nog niet goed wetenschappelijk bekeken? DM bij interesse 😉

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *