Leerkrachten keren Amsterdam massaal de rug toe De hoofdstad kampt met een groeiend lerarentekort. Dat komt vooral doordat er te weinig betaalbare woningen zijn, aldus Adriaan Rottenberg, Hafid Ballafkih en Joop Zinsmeister. In een onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam pleiten zij voor een integrale woonwerkvisie. Door Adriaan Rottenberg, Hafid Ballafkih, Joop Zinsmeister25 maart 202424 maart 2024 Onderwijs Wonen
Onderwijs moet kritisch nadenken over inhuur externe ondersteuners Jongerenwerkers, maatschappelijk werkers en jeugdconsulenten zijn steeds nadrukkelijker aanwezig op school. Windesheim-onderzoekers Tessa de Wild, Rogier Kattenberg en Els Evenboer zien hier een risico en bepleiten bedachtzaamheid. Door Tessa de Wild, Rogier Kattenberg, Els Evenboer21 maart 202420 maart 2024 Onderwijs Sociaal werk
Ontlezing tegengaan: maak schoolbibliotheken wettelijk verplicht Schoolbibliotheken zijn stilaan aan het verdwijnen. Gezien het ondermaatse leesniveau van Nederlandse kinderen is dit een merkwaardige én zorgelijke ontwikkeling. Socioloog Rineke van Daalen en ‘boekenzoeker’ Stella Leenders pleiten daarom voor behoud en versterking van de schoolbibliotheek. Door Rineke van Daalen, Stella Leenders15 maart 202415 maart 2024 Onderwijs Politiek
Goed onderwijs biedt jongeren kennis én veiligheid In alle verkiezingsprogramma’s stonden bestaanszekerheid, milieu, migratie, huisvesting en zorg hoog op de lijst. De geestelijke gezondheid van leerlingen in het voortgezet onderwijs komt er maar bekaaid vanaf, vinden hoogleraren Peer van der Helm en Chris Kuiper. Dat moet anders. Door Peer van der Helm, Chris Kuiper19 december 202318 december 2023 Jongeren Onderwijs
Prestatiedruk en dalende leerprestaties zijn geen paradox Dalende leerprestaties en toenemende prestatiedruk onder leerlingen en studenten lijken tegengestelde ontwikkelingen, maar zijn beide terug te voeren op de opwaartse druk door ouders. Laat ieder kind de opleiding volgen die het beste bij het past, betoogt hoogleraar Maarten Wolbers. Door Maarten Wolbers5 juni 20236 juni 2023 Onderwijs Ongelijkheid
Voors en tegens van lerende praktijken Lerende praktijken schieten als paddenstoelen uit de grond. De werkgroep Lerende Praktijken van de Werkplaatsen Sociaal domein is blij met de opkomst, maar heeft ook kritische kanttekeningen. Zij ziet steeds vaker dat het vormen van een lerende praktijk een lege huls is. Door Ina Tilma, Erik Jansen, Suzan van der Pas, Annelies Kooiman, Renate Werkman, Renske Schamhart, Marjolanda Hendriksen, Iris Middendorp, Huub Purmer5 mei 20233 mei 2023 Onderwijs Participatiesamenleving
Noodzakelijke omweg naar gelijkheid in het onderwijs De vroege selectie in het Nederlandse onderwijs leidt tot ongewenste ongelijkheid. Een idee om het vmbo en de havo te versterken voor meer gelijkheid oogst bijval van socioloog Rineke van Daalen. Een slimme, maar nogal omslachtige omweg, meent zij. Door Rineke van Daalen22 februari 202320 februari 2023 Onderwijs Ongelijkheid
Onderwijskansen van kinderen worden ook bepaald door grootouders Ouders hebben invloed op het opleidingsniveau van hun kinderen, maar ook grootouders spelen een rol. Tijd voor een driegeneratieperspectief op (ongelijke) onderwijskansen, laat hoogleraar Maarten Wolbers zien. Door Maarten Wolbers7 februari 20237 februari 2023 Onderwijs Opvoeding
Bart van Heerikhuizen (1948-2022) Op 12 december 2022 is Bart van Heerikhuizen overleden. Hij was een gedreven socioloog die met zijn inspirerende hoorcolleges generaties studenten enthousiast heeft gemaakt voor het vak. Door Rineke van Daalen26 december 202226 december 2022 Onderwijs Sociale vraagstukken