SOCIALE PRAKTIJK Conceptstore HARD BITTEN AND THE OTHERS maakt Almere leefbaar voor creatieve jongeren

Creatieve Almeerse jongvolwassenen voelen zich niet aangetrokken tot de stad en vertrekken daarom naar andere steden. Een vergroot cultureel aanbod zou volgens Hard Bitten And The Others (HBTO) en de Gemeente Almere hét antwoord zijn om de leefbaarheid voor Almeerse jong volwassenen te vergroten. Maar hoe krijg je een creatieve ontmoetingsplek van de grond? Loretta de Smaele, student Culturele en Maatschappelijke Vorming en cultureel ondernemer in de dop, doet verslag vanuit Almere.

In maart 2014 opende Hard Bitten and The Others haar deuren. Opgericht door modeliefhebster Kim Steenbreker, DJ Peter Loggers en skater Igor Sjerps. Deze jonge creatievelingen verhuisden als kleuters naar de ‘stad van de toekomst’. Nu, een aantal jaren later missen ze een eigen plek in Almere. Ze hebben genoeg van de outletstores, H&M en Primark, en ook met het uitgaansaanbod met Top-40 muziek konden ze niets. Voor een gezellige avond gingen ze naar Amsterdam of Utrecht. Maar dat moet toch ook in Almere kunnen? Ze maakten plannen voor een skateshop, een ontmoetingsplek/bar en een vintagewinkel. Samen werd dat een conceptstore. Maar wat heb je eigenlijk nodig om zo’n plek op te bouwen?

Maak gebruik van crowdfunding om zoveel mogelijk mensen te betrekken

De initiatiefnemers klopten niet bij de gemeente aan voor geld maar hebben met een succesvolle crowdfundingscampagne hun startkapitaal verzamelt. Crowdfunding is een alternatieve vorm van financiering waarbij je online geld inzamelt bij een grote groep geïnteresseerden. Op deze manier hebben de initiatiefnemers niet alleen geld verzameld, maar ook meteen interesse gewekt van jong volwassenen en andere investeerders. Nog voordat ze waren gestart wisten ze dat er genoeg animo was voor hun plannen. Sommige jonge Almeerders konden niet wachten tot HBTO open ging.

Wel geven de initiatiefnemers aan dat het een intensieve manier is om te starten via crowdfunding. Het kost veel energie en tijd om een idee overal te promoten, presentaties te geven en mensen van hun idee te overtuigen zonder dat het nog visueel of tastbaar is. Toch geloofden er genoeg mensen in het idee. Beetje bij beetje kwam het op gang en heeft het geresulteerd in een positieve bijdrage van onder andere veel jong volwassenen, die hiervoor in ruil een plekje in het interieur kregen. Crowdfunding vergt dan ook niet alleen een creatief brein, maar ook geduld en veel doorzettingsvermogen.

Werk aan een duidelijke identiteit en blijf ontwikkelen

Uiteindelijk stond het er, dé enige en unieke conceptstore Hard Bitten And The Others (HBTO). De skatebaan werd bezocht door veel jonge skaters, de vintage kleding werd gekocht, maar de ontmoetingsplek genaamd Another Bar kwam wat moeilijk op gang. De Almeerse jongvolwassenen vonden het onduidelijk wat ze konden verwachten en of de bar voor hen bedoeld was. Hierdoor bleef de bar leeg en werd er sporadisch iets georganiseerd.

Nog steeds vertrekken veel creatieve jongvolwassenen in het weekend naar grotere steden als Amsterdam om daar het culturele aanbod te bezoeken. Zij zien kunst en cultuur als een deel van hun identiteit en kunnen zichzelf erin uiten. Deze jongvolwassenen hebben behoefte muziekavonden en willen nieuwe mensen ontmoeten. HBTO maakt dit nu mogelijk om in Almere. Je kunt er gezellig biertje te drinken en van een optreden of expositie te genieten. HBTO is hard aan de slag om ‘Another Bar’ een duidelijk gezicht te geven. Er worden Vinyl Dj-avonden georganiseerd, meer uitgaansavonden, en de bedoeling is om er ook een studentenplek van te maken waar men onder genot van een hapje en drankje kan studeren.

Breng talent in kaart in een talent-portfolio

HBTO wil dat jongvolwassenen zelf onderdeel uit kunnen maken van de programmering. Dat kost tijd en het is moeilijk om talent in Almere te houden. Gelukkig blijken er nog genoeg Almeerse jongeren te zijn die een podium zoeken. Om dit in kaart te brengen heb ik er verschillende benaderd met de vraag op manier zíj een bijdrage aan HBTO kunnen leveren, en hoe zij invulling kunnen geven aan een rijker (creatief) aanbod. Allemaal hadden ze een bepaald talent, of het nou organisatorisch of uitvoerend creatief is. Ik heb hier een ‘Almeers talent portfolio’ van gemaakt, om te laten zien wat er nog wél in Almere zit. En om te laten zien wie deze mensen zijn en hun talenten te laten zien zoals: fotografie, muziekoptredens en toneelwerken.

Op deze manier worden HBTO en de jongvolwassenen met elkaar in contact gebracht. Ze brengen samen iets mooi op gang en maken de stad een fijne plek voor creatieve jongeren. Ze betrekken andere jongeren door de drempel te verlagen en maken het mogelijk om elkaar te inspireren.

Loretta de Smaele is student Culturele en Maatschappelijke Vorming en cultureel ondernemer in de dop