Adviesraden Sociaal Domein: luis, aanjager of vormgever?

Aanmelden

Adviesrondes

  1. Levende netwerken, de basis van iedere adviesraad

Uit onderzoek blijkt dat dat adviesraden steeds vaker ongevraagde adviezen geven. Ze wachten niet af, maar agenderen zelf onderwerpen die vanuit inwonersperspectief belangrijk zijn. Dat betekent wel dat elk lid van de adviesraad moet weten wat er leeft onder de inwoners. Netwerken met inwoners en maatschappelijke organisaties zijn hierbij van levensbelang. Welke netwerken doen ertoe? Hoe bouw en onderhoud je als adviesraad zulke netwerken? Welke vragen kun je stellen om signalen naar boven te halen voor het adviesraadswerk?

Inleider: Petra van der Horst, directeur bij de Koepel Adviesraden Sociaal Domein.

  1. Omgekeerd denken: het effect voorop bij maatwerk

Doen wat de burger in het Sociaal Domein nodig heeft lijkt vanzelfsprekend, maar is het helaas vaak niet. Regels zitten vaak in de weg. Stimulansz introduceerde voor gemeenten en uitvoerders De Omgekeerde Toets, die het beoogde effect voor de burger centraal stelt en daarna de regels juridisch correct toepast. Een werkwijze waarmee ook adviesraden hun gemeente kunnen stimuleren om volgens ‘de bedoeling’ en klantvriendelijk te werken. In deze workshop geven we adviesraden inzicht in de methode van De Omgekeerde Toets en handvatten om met de gemeente in gesprek te gaan over écht maatwerk.

Inleider: Karin van Nuland van Stimulansz.

  1. Diversiteit bij het advieswerk

Veel adviesraden lijden onder een gebrek aan representativiteit. Terwijl er steeds meer behoefte is om meer en verschillende groepen inwoners bij het beleid te betrekken en in gesprek te komen met mensen die daadwerkelijk ervaring hebben met hoe beleid uitpakt in hun dagelijks leven. Dat vraagt om vernieuwing, waarbij vroegtijdige betrokkenheid, proactief, samenwerking en direct contact met inwoners met ervaring sleutelwoorden zijn. Maar hoe geef je die vorm in je adviesfunctie? Hoe vernieuw je burgerbetrokkenheid? En welke gevolgen heeft dat voor je rol en positie als adviesraad? We leren van praktijken waar gemeenten en inwoners de adviesfunctie op alternatieve wijze (willen) vormgeven.

Inleider: Karin Sok van Movisie.

  1. Een doorlopende dialoog

Cliënten- en adviesraden zijn vaak deel van een rituele dans in gemeenten. Maar het kan ook anders, laat een pilot van de Vrije Universiteit zien. Kern van de aanpak is de doorlopende dialoog tussen beide geledingen. Koppels of teams worden gevormd van gemeentelijke medewerkers en leden van een cliëntenraad om de dialoog op bestuurs- en managementniveau over een onderwerp voor te bereiden. De dialoog wordt niet gevoed door beleidsstukken, maar door individuele ervaringen van cliënten.

Inleider: Hans Bosselaar, Vrije Universiteit

 Ervaringsdeskundigen

Ervaringsdeskundigen zijn een must voor adviesraden. Maar hoe organiseer je dat? Daar moet je goed over nadenken, want veel ervaringsdeskundigen kunnen heel goed hun verhaal vertellen, maar zijn weer minder bedreven in het maandelijks vergaderen en het schrijven van adviezen. Of ze hebben daar geen zin in. Hoe organiseer je nou dat hun belevingswereld, hun ervaringen een plek krijgen in het adviestraject?

Inleider: ervaringsdeskundige Edo Paardekooper.

  1. Participatie 3.0

De bestaande structuren van burgerparticipatie kennen tekortkomingen. De deelnemers zijn meestal 60-plus; vergadertijgers; man; met weinig binding met jongeren, allochtonen, of mensen met psychische problemen; en teveel denkend en werkend vanuit de systeemwereld. Hoe laat je nieuwe groepen burgers participeren? Over eigentijdse vormen als regionale themabijeenkomsten met vakbond, ondernemers, onderwijs, gemeenten en instellingen.

Inleider: Joke Stoffelen, adviseur en projectleider bij Zorgbelang Gelderland en Utrecht.

Aanmelden