Hoe erg is een werkloze werkbegeleider?

De reïntegratiebranche wordt wegbezuinigd. Na tien jaar is de sector niet in staat haar successen te laten zien. Waarom komt niemand op het idee om ergens op te schrijven hoeveel mensen een werkloze jobcoach aan een baan heeft geholpen?

De werkloosheid neemt toe. Gouden tijden voor de reïntegratiebranche zou je zeggen, maar die vlieger gaat niet op. Onder mensen die zichzelf jobcoach noemen, neemt de werkloosheid namelijk ook toe. Het rijk zet het mes in het UWV en bij gemeenten zijn alle reïntegratieprojecten ook een gemakkelijk te schrappen kostenpost.

Leden van de LinkedIngroep van Sociale Vraagstukken kregen vorige maand de menselijke kant van die berichten te zien. Een Rotterdamse coach stuurde er een bericht rond dat hij op zoek was naar een ‘nieuwe uitdaging’. Waarschijnlijk is het een zeer goed gelezen bericht. Mensen vinden immers niets heerlijker dan kijken wie er nu weer de wind tegen heeft, een journalist kan dat weten.

Miljarden erin gepompt zonder resultaat

Tien jaar gelden schoten ze ineens als paddestoelen uit de grond, de reïntegratieprojecten die ‘moeilijk plaatsbare’ werklozen via tal van methoden aan het werk zouden gaan helpen. ‘Weer perspectief op de arbeidsmarkt bieden.’ Al snel kwam de kritiek.

Miljarden werden er jaarlijks gepompt in cursussen voor werkweigeraars, zwakzinnigen en pierewaaiers zonder dat het resultaat ertoe leek te doen, is de korte samenvatting. Hoeveel het de schatkist gemiddeld kost om via reïntegratiebureaus  één persoon aan het werk te helpen is nog altijd onduidelijkheid. Aangenomen wordt dat het om in de tienduizenden, zo niet honderdduizenden euro’s loopt. En dan waren er nog een paar fraudezaakjes.

Als je moet kiezen tussen die euro’s of die voor het onderwijs, is de keus natuurlijk snel gemaakt: schaf maar af die windhandel. Je zou dus zeggen dat iedereen die in die branche werkt, die kritiek wel tot zich heeft laten doordringen. Dat ze begrijpen dat het beroep van jobcoach onder vuur ligt en dat het dus belangrijk is dat je daar wat tegenover zet waaruit blijkt dat het allemaal wel zin heeft.

Wat had de werkloze jobcoach nu eigenlijk voor elkaar gekregen?

Maar als je doorklikt naar het profiel van de betreffende werkzoekende jobcoach blijkt dat een te hoge verwachting. Er zijn rond de tien aanbevelingen voor hem achtergelaten onder zijn CV. Op zich een goed teken, want dat leren ze natuurlijk ook hun klanten: laat een oud-collega een aanbeveling voor je schrijven op je LinkedIn-pagina. Klopt, je gaat het direct lezen.

In dit geval waren de aanbevelingen, zoals altijd, zeer lovend over de ‘professionele kwaliteiten’ van de betreffende man. Maar alles in het abstracte. Proactief, creatief, authentiek, energiek en allround waren de bijvoeglijke bepalingen. Die kwamen van directe collega’s. Zelfs een paragnostische jobcoach had de moeite genomen een krabbel achter te laten.

Maar wat hij nou eigenlijk voor elkaar had gekregen, werd door niemand uitgelegd. Het meest concreet was de volgende aanbeveling: ‘In korte tijd hebben we samen veel bereikt. Met als hoogtepunt de zeer geslaagde bijeenkomst met Wethouder Florijn.’ Veelzeggend. Een geslaagde bijeenkomst met de wethouder als grootste bewijs van het succes.

Je kunt zo niet rouwig zijn over het snijden in werkbegeleiders

Waarom komt er niemand op het idee om ergens op te schrijven hoeveel mensen de jobcoach aan een baan heeft geholpen? En waarom vraagt de jobcoach niet iemand die hij aan het werk heeft geholpen te vragen een aanbeveling voor hem te schrijven. Teken desnoods zelf een paar zinnen van zo’n cliënt op. Zo beveel je jezelf aan, iets dat een jobcoach toch moet kunnen, en haal je direct het slechte imago van de branche wat omhoog.

Nu gebeurt het tegenovergestelde. De sceptische lezer kan niet echt rouwig zijn dat er zo hard wordt gesneden in de werkbegeleiders. Wie een geslaagde bijeenkomst met de wethouder tot hoogtepunt bombardeert, kan misschien beter gemeenteraadslid worden. En wie echt mensen aan een baan wil helpen moet maar het onderwijs ingaan.

Tjerk Gualthérie van Weezel is economieredacteur bij de Volkskrant.

 

Dit artikel is 1930 keer bekeken.

Reacties op dit artikel (5)

  1. Mooi stukkie , miljarden verspilde euro’s ….. aan de werkeloze cliënten zelf werd weinig gevraagd helaas. Die werden als domme onopgeleide, achterlijken versleten, en als onwillige als je vroeg om wat je echt kon helpen. Alles wat echt kans op een baan vergrote werd heel vaak afgewezen…er werd teveel ingezet om zo snel mogelijk uit de uitkering te stromen ipv goed werk te leveren en de mens een goede opleiding te geven. helaas…. gemiste kansen voor het UWV en alle mensen die nog steeds niet aan de slag kunnen al willen ze nog zo graag…..en al die re-integratiebedrijfjes hadden maar 1 doel, zichzelf aan het werk te helpen en te houden, en dan moet je natuurlijk wel zorgen dat werkzoekenden dat ook blijven…. en nu is alle geld op… triest…..

  2. Ach het is altijd zo makkelijk om dit soort zaken te roepen. De goede bedrijven moeten altijd lijden onder de kwade waardoor je dit soort reacties krijgt (voor de zoveelste keer). Misschien zou het ook fijn zijn als er een keer een journalist is die eens fatsoenlijk onderzoek doet naar bedrijven die wel degelijk er toe doen en die met passie en drive oprecht proberen mensen met een beperking weer gie en duurzaam aan de slag te krijgen. Die er niet op uit zijn zoveel mogelijk geld binnen te halen om naar de Bahama’ s te kunnen. Het wordt nu toch eindelijk eens tijd voor een ander geluid dan steeds maar weer populistisch geleuter over die boeven van re-integratiebedrijven!

  3. Beste Luc,

    “Het wordt nu toch eindelijk eens tijd voor een ander geluid dan steeds maar weer populistisch geleuter over die boeven van re-integratiebedrijven!”

    Ik zou zeggen pak de handschoen op. En kom met een goed verhaal…

    Tjerk

  4. Met een groep mensen dakloos, verslaafd, werkloos, jongeren hebben we een PAT test gedaan. Een test die zonder taal afgenomen kon worden en waardoor een psychologe een scherp advies kon formuleren. De deelnemers aan deze proef waren erg enthousiast over de test en de uitkomst. Helaas moest deze test het afleggen tegen de gebruikelijke test op een werkplaats met een werkmeester de op je vingers kijkt.
    Ik denk dat het bij de keuze van middelen niet altijd gaat over effectiviteit maar over wie mag kiezen. dat is vaak niet de groep die er beter van moet worden.

  5. Ik zou liever gezegd het verhaal horen van diegene die de jobcoach heeft aangezocht, ingekocht, gesubsidieerd, op een andere wijze wat heeft toegestopt of wat dan ook. Diegene heeft uiteraard concrete SMART gemaakte, te boeken resultaten met de jobcoach vastgelegd lijkt mij. Ik begrijp de teleurstelling maar het is zo uit zijn verband ook een beetje de priester kwalijk nemen dat er nog steeds geen mensen over water kunnen lopen.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *