Wie zijn de ‘soevereinen’, hoe reageert de overheid?

Ze betalen geen belastingen, boetes en (verplichte) verzekeringen. En met overheden en instituties willen ze het liefst niets te maken hebben. Universitair docent Luuk de Boer laat zien wie ‘soevereinen’ zijn en hoe de overheid met ze kan omgaan.

Iets meer dan een jaar na de publicatie van een fenomeenanalyse over de Nederlandse ‘soevereinenbeweging’ door de Nederlandse veiligheidsdiensten vindt op 21 mei 2025 een rondetafelgesprek over soevereinen plaats in de Tweede Kamer. Op de agenda staan een aantal basale vragen: wie zijn deze soevereinen precies, waarom groeit dit fenomeen en hoe moet de overheid hierop reageren? Een goede aanleiding om de soevereinen aan de hand van deze vragen nader te bezien.

Grote verschillen

Het korte antwoord op de vraag wie deze soevereinen zijn, luidt: ‘soevereinen’ bestaan niet. Dat is flauw, maar wel een van de duidelijke conclusies die volgt uit het snelgroeiende onderzoek naar deze groep. Er is zoveel diversiteit onder aanhangers dat het eigenlijk niet mogelijk is om hen tot één groep te herleiden. Niet alleen zijn inmiddels in meer dan dertig landen soevereinen actief, maar ook binnen landen zijn er grote verschillen te vinden tussen aanhangers. Zo komen ze zowel op de politieke rechter- als linkerflank voor en hebben ze, verrassend genoeg, zowel aanhangers onder inheemse volkeren en minderheden (Aboriginals; Afro-Amerikanen) als onder rechts-extremisten.

Er zijn individuen die in het soevereiniteitsdenken een laatste reddingsboei zien

Ook op individueel niveau zijn de verschillen groot. Zo zijn er aanjagers en ideologen, mensen die zich vaak al jarenlang met soevereiniteit bezighouden en actief nieuwe sympathisanten proberen te werven op fysieke bijeenkomsten en in Telegram-groepen. Maar er zijn ook individuen die in het soevereiniteitsdenken een laatste reddingsboei zien – bijvoorbeeld omdat ze diep in de schulden zitten of al een lange tijd verwikkeld zijn in een strijd met de overheid (bijvoorbeeld toeslagenouders). Weer anderen zijn in een andere context hun vertrouwen in de gevestigde politieke of wetenschappelijke orde kwijtgeraakt, zijn nieuwsgierig en proberen het een keer uit door een brief naar de overheid te sturen.

Zij hebben het verlangen zich los te maken van de staat

Maar als ‘de’ soeverein niet bestaat, wat bestaat er dan wel? Wat wél bestaat is allereerst het verlangen om zichzelf ‘soeverein’ te verklaren, dat wil zeggen, zichzelf los te maken van de staat. Concreet komt precies dat op de radar van instituties en de politiek omdat soevereinen belastingen, verzekeringen en boetes niet langer betalen.

Deze argumenten zijn overal hetzelfde, maar waaróm mensen er een beroep op doen is zeer verschillend

 Deze soevereiniteitsverklaring vindt altijd plaats met een beroep op terugkerende argumenten en technieken die online, in geschriften en op bijeenkomsten verspreid worden. Bijvoorbeeld dat er nooit een contract is getekend met de overheid op grond waarvan belasting betaald moet worden. Deze argumenten zijn waar dan ook ter wereld hetzelfde en stelt onderzoekers in staat om van een uniform fenomeen te spreken. Maar waaróm mensen een beroep op die argumenten doen is dus zeer verschillend.

Reactie op maatschappelijke crises

De populariteit van soevereinenbeweging lijkt een reactie te zijn op gepercipieerde maatschappelijke crises. De groei van de Nederlandse beweging sinds 2021 kan bijvoorbeeld gerelateerd worden aan de coronapandemie. De internationale verspreiding en groei in de jaren tien hangt samen met de bankencrisis.

De individuele soevereiniteitsverklaring is een direct antwoord op acuut gevoel van controleverlies

Het betreft hier sociaaleconomische crises die duidelijk maken hoezeer we afhankelijk zijn van systemen waar we zelf geen enkele controle over uitoefenen. De individuele soevereiniteitsverklaring is een direct antwoord op dit acute gevoel van controleverlies.

Tegelijkertijd maken deze crises niet dat iedereen zich plots soeverein verklaart. Er moet ook gekeken worden naar bredere ontwikkelingen in de samenleving en naar de persoonlijke omstandigheden van het individu, maar hierover is nog weinig empirisch onderzoek gedaan.

Relatief veel soevereinen zijn mannen van middelbare leeftijd, vaak gaat het om ondernemers en zelfstandigen

Wel lijkt ook nu al op te vallen dat relatief veel soevereinen mannen van middelbare leeftijd zijn; dat het vaak gaat om ondernemers en zelfstandigen met een modaal inkomen of net daaronder; en dat velen uit niet-Randstedelijke regio’s komen. Het zou dus goed kunnen dat de oorzaken van soevereiniteitsverklaringen aansluiten bij bredere onderwerpen, zoals de marginalisering van het platteland.

Ook zijn op biografisch vlak vaak breuken aan te wijzen: langslepende conflicten met de overheid; verlies van werk of anderszins aansluiting met de samenleving; grote veranderingen in de persoonlijke levenssfeer (verlies van kinderen); en soms grote politieke veranderingen (bijvoorbeeld Duitse soevereinen die vaak op de val van de DDR wijzen).

Hun ideeën en de rechtsstaat

Het vertrekpunt van de ideeën van soevereinen is dat het individu niet gehouden kan worden aan zaken waar het individu niet expliciet mee heeft ingestemd. Ieder individu wordt daarmee gelijkgesteld aan een soeverein land – dit verklaart bijvoorbeeld ook de ‘soevereine’ praktijk van ‘het huis-als-ambassade van een nieuw opgericht land’ (inclusief diplomatieke paspoorten).

Het is niet zo dat soevereinen maar doen waar ze zin in hebben

Maar het is niet zo dat soevereinen ook maar doen waar ze zin in hebben. Er zijn regels en het richtsnoer is het schadebeginsel: zo lang een ander er geen schade van ondervindt, mag ik doen en zeggen wat ik wil.

Het radicale individualisme dat hierin doorklinkt lijkt op gespannen voet te staan met de collectieve projecten van rechtsstaat en democratie. Maar hier is nuance op zijn plaats, want soevereinen tuigen ook hun eigen alternatieve samenlevingen op. Bovendien laten die nadrukkelijk een rechtsstatelijke cultuur zien; zo bestaan er eigen grondwetten, volksvergaderingen en volkstribunalen binnen bepaalde soevereine kringen.

Hier komen de soevereinen in de buurt van wat in de wetenschap ook wel ‘prefiguratieve legaliteit’ wordt genoemd. In plaats van te proberen via de geëigende kanalen het recht te veranderen, wordt de toekomstvisie op het recht reeds in het hier-en-nu geïmplementeerd.

Gevaarlijk?

Geweldsincidenten zijn hoogst zeldzaam. Maar uit het buitenland zijn wel voorbeelden beschikbaar, bijvoorbeeld uit België of Duitsland. Ook is duidelijk dat dit voornamelijk voorkomt bij confrontaties (bijvoorbeeld de politie die een huiszoeking doet). Soevereinen die uit eigen beweging anti-institutionele geweldsdelicten plegen (denk aan aanslagen) zijn mij niet bekend.

In Nederland is het gelukkig nog niet tot geweldsuitbarstingen gekomen

In Nederland zijn er inmiddels een handvol strafzaken, onder meer over pogingen tot wapenbezit, bedreiging met een terroristisch misdrijf, verduistering en verdenking van deelname aan een terroristische organisatie; maar tot geweldsuitbarstingen is het gelukkig nog niet gekomen.

Beter bestuur

Wat te doen? ‘Beter bestuur’ is een saai en lastig antwoord. Maar het is wel het enige dat de overheid zelf in de hand heeft: verdere uitsluiting bestrijden en laagdrempelig contact en inclusieve deelname aan de maatschappij mogelijk maken. Zo kan het gevoel van controle- en machtsverlies dat soevereinen kenmerkt, tegengegaan worden.

Maar ook dat zal niet alles een-twee-drie kunnen verhelpen. De bestendigheid en buitenlandse populariteit van het fenomeen laat zien dat het om Nederland-overstijgende ontwikkelingen gaat, waarvoor zeer brede, structurele oorzaken aangewezen kunnen worden. De soevereinen zijn, wat dat betreft, een uitdrukking van de grote sociale vraagstukken van onze tijd.

Luuk de Boer promoveerde aan Princeton University en is werkzaam als universitair docent Algemene Rechtswetenschap aan de Rijksuniversiteit Groningen.

 

Foto: Ed Yourdon (Flickr Creative Commons)

Dit artikel is 4692 keer bekeken.

Reacties 9

  1. En dit laatste is dus niet waar. Geweld weer een zins getrokken met fysiek geweld en niet het psychische geweld wat men aan de omgeving aanbrengt en tevens social media en daar barst het van de aanvallen op mensen geheel op persoon gericht, wat degelijk wat doet voor de mens zoals politieke overtuiging aanvallen, een mening die je geeft wordt belachelijk gemaakt en het maakt verwarring en onrust waardoor mensen weggaan van het platform (die willen ook aan hun mentale gezondheid denken) Het jaagt meningen weg, hier zit ook degelijk wel intimidatie bij en praten ze geweld goed naar een bepaald kant en hier zit ook degelijk wel “gaslighting – dwingende controle” bij en heb je ander mening wordt je volgegooid met duimpjes omlaag (weg pesten) – Dit is weer wachten op dat het fout gaat en juist kan gedachtegoed met psychisch geweld veel slachtoffers maken, ik heb al een aantal mensen zien vertrekken en zelf ben ik ook niet meer aan het antwoorden vanwege dit en online zijn ze dus ook niet respectvol.

  2. Dank, Lizet! Het ging hier inderdaad om de primaire betekenis van geweld. Dat er ook zonder fysiek geweld schade kan worden berokkend is duidelijk. Niet voor niks zijn er grote zorgen vanuit overheidsinstellingen om het eigen personeel en groeit de jurisprudentie over de mogelijkheid van bijvoorbeeld de Belastingdienst om anoniem te mogen procederen uit reële angst voor doxing. Veel van het bewijs in bijvoorbeeld de hierboven genoemde strafzaken bestaat uit social media-berichten. Het politieke speelveld is met deze sociale media fundamenteel veranderd – een ander groot ‘sociaal vraagstuk’!

  3. Interessant artikel. Toen ik jong was, werd het woord ´autonomen´ gebruikt voor radicale anarchisten aan de linkerkant van het politieke spectrum. Ik kan me niet herinneren dat er toen zo veel geprobeerd werd om deze groep mensen psychologisch te duiden, want we snapten allemaal wel dat ze ergens wel een punt hadden als ze de woningnood of de schoolplicht bekritiseerden.
    Ik denk dat het goed zou zijn om ook autonomen aan de andere kant van het spectrum te beschouwen als mensen die bezwaar maken tegen de onredelijkheid van de overheid. Ik denk inderdaad dat de bankencrisis en corona mensen bewust gemaakt hebben van hun machteloosheid, en van het gemak waarmee een bovenlaag van beslissers de regels voor zichzelf weet te buigen. Neem het moment dat wetenschappers adviseerden om de lockdown nog even vol te houden, maar het hoger onderwijs voor zichzelf een uitzondering claimde, en nog zijn zijn kreeg ook. Of de manier waarop banken gered werden terwijl veel indivuen al hun geld kwijt waren.
    Onder alle onhandigheid, lompheid en agressie zit een groep mensen die gewoon een punt heeft: de wijze waarop de overheid strooit met vrijheidsbeperkende maatregelen kent bijna geen grenzen meer. Naar het voorbeeld van de wet Zorg en dwang zou er een wet Staat en dwang mogen zijn, die elke vorm van onredelijk machtsvertoon (incl. het bedoeld verspillen van heel veel belastinggeld, zoals deze week door de Algemene rekenkamer werd benoemd) door onpartijdige scheidsrechters tegen het licht zou moeten laten houden.

  4. Zeker interessant !
    Moeten we ook niet verder terug denken dan 2009, en bijvoorbeeld gaan bekijken hoe, in het algemeen, heel veel “vaste waardes” zijn opgelost in concepten, zaken “die toch moesten kunnen”, allerhande initiatieven en probeersels, ook vanwege overheden, banken en de politiek ?
    Het ziet er toch naar uit dat een meerderheid van de bevolking met lede ogen toe-ziet hoe geen enkele
    Openbare Dienst nog “normaal” functioneert ?
    Dat 7/10 van ons zich daar niet heel erg druk over lijkt te maken ligt grotendeels in ons Volkskarater verscholen. 2/10 maakt zich wel degelijk druk en zoekt voor zich naar antwoorden, ook vanuit onze geschiedenis van de afgelopen 100 jaar.
    En tenslotte zijn er dan m.i.z. nog twee groepen over: 95 % lieden die last hebben van hun gewetens-vrijheid, die regelmatig jeukende handen hebben en actie willen, teneinde iets tegen dit “slopende afwachten” te ondernemen, maar uiteindelijk steeds weer terugvallen in lethargie, omdat “hun fatsoen” of andere innerlijke stemmetjes hen toch nog weer van daden weerhouden, waarvan zij weten dat de repercussies zwaar zullen gaan wegen.
    Tja, blijven diegenen die dus “vervolgt” worden, doordat zij opgevallen zijn, boven de Radar zijn verschenen. Zij willen m.i.z. niet perse Autonoom zijn, maar schreeuwen naar de Doven, op hun Hoge Stoelen, in hun Toren-bureaus, in hun Porsches van 4 ton. Zij zouden Willem Alexander met eieren willen bekogelen, niet omdat hij de Koning is, maar omdat hij zich zelfs, -en public- niet schaamt om, in functie, zich te verrijken. En natuurlijk mag je een ambtenaar of deurwaarder niet beledigen of bedreigen, maar wat moet je nu nog, als je al maanden je beklag doet bij de politie en je komt er dan uiteindelijk achter dat al je telefoontjes, in tegenstelling met hetgeen je gezegd was, níet zmwerden opgenomen voor trainings- en verbeterings-maatregelen?
    Veel, heel veel mensen staat letterlijk met de rug tegen de muur ! Mag ik De Toeslagen-affaire als voorbeeld noemen? En zo zijn er duizenden (gelukkig wat mildere) zaken die maken dat we voortdurend “geradicaliseerd” raken.
    Ons Probleem ? Mijn Probleem of ligt het wellicht genuanceerder ?

  5. Lieve mensen, de zogenaamde soevereinen laten zich niet onderwerpen door een corrupt overheid systeem wat gebaseerd is op leugens. Graag verwijs ik naar de gratie Gods die boven elke wet staat vermeld. Een pasgeboren baby moet verplicht worden aangeven bij de gemeente d.m.v. verplichte geboorte-aangifte. Als ouders dat niet doen hang er een fikse boete boven je hoofd. Dit is dwang en dwang is verboden. Van de pasgeboren baby word conform art 1:19 BW een natuurlijk persoon opgemaakt. De natuurlijk persoon is onderworpen aan Wet & RegelGEVING. Deze staan haaks op de universele mensenrechten en verdragen die verankert zijn in de Nederlandse Grondwet. De pasgeboren heeft zelf niet vrijwillig ingestemd om staatsburger te worden en word vanaf 3 dgn oud met een staatsschuld opgezadeld. Soevereinen zijn mensen die de overheid en het systeem doorzien.

  6. Afro Amerikanen en Aboriginals in Nederland?

    Als je (auteur) sociale vraagstukken van andere landen bestudeerd (in dit geval Amerika en Australië) denk je er dan aan om de termen om te zetten naar de situatie van Nederland ipv klakkeloos over te nemen wat je elders hebt gelezen? 😉

    Bedoelde je wellicht Afro-Nederlanders en autochtonen?

    Ik neem aan dat je op de hoogte bent van de verschillen in samenstelling van Nederland en Amerika.. niet met elkaar te vergelijken. (Alleen al, omdat Amerikaanse grond grotendeels gestolen is door Europeanen)

  7. Meneer wouter heeft het bij het juiste eind .
    De burgers moeten hun eigen terug pakken de overheid is u de baas .
    Zij zetten een schuld op hoofd
    Het is ern criminele organisatie net als Brussel.

  8. Nummer 5 Hr wouter heeft het door u bent eigendom van de staat der satan Nl
    Democratie is een grote leugen bezit zijn van de staat is een feit

  9. Ik kan mezelf soeverein verklaren, maar mag ik dan wel gebruik maken van de openbare weg terwijl ik er niet aan mee betaal? Als ik dan niet mijn verplichte ziekte verzekering betaal, zijn dan alle medische kosten voor mezelf? Kan ik nog wel water en elektra inkopen, en hoe gaan we dan om met de belastingen die daar op zitten die ik weiger te betalen? Mag ik gebruik maken van de Internet infra structuur als ik geen belasting betaal?
    Als ik echt soeverein wil zijn moet ik voor alle dagelijkse zaken zelf afspraken maken, zelf voor de afvoer van mijn riool zorgen, zelf afspreken welke “tol” ik moet betalen voor de openbare weg, zelf de defensie van mijn huis regelen tegen criminaliteit enzovoort.
    Beter is het om heel goed na te denken welke partij mijn stem krijgt, en als het allemaal toch niet bevalt in Nederland kan ik misschien een proberen om asiel aan te vragen in Syrie of zo.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *