COLUMN Vermijd polarisatie over vaccinaties

Het is verleidelijk om mensen die zich niet gevaccineerd hebben als asociaal te bestempelen. Ze brengen de gezondheid en vrijheid van andere mensen in gevaar, ze hebben maling aan de wetenschap, ze belasten de ziekenhuizen en verdringen daarmee de zorg voor mensen die zich wel netjes laten vaccineren of brengen op andere wijze schade toe aan de maatschappij. Dat negatieve beeld vertaalt zich snel in een roep om hardere maatregelen om deze ‘asocialen’ in het gareel te krijgen

Diverse redenen om niet te vaccineren

Zijn mensen die zich niet laten vaccineren ook echt asociaal? Uit recente cijfers blijkt dat de motieven voor het uit de weg gaan van een prik sterk uiteen lopen. Zo zijn er mensen die op hun immuunsysteem of op God vertrouwen, mensen die allergisch zijn of afwachtend, mensen die zich wel willen laten vaccineren maar sociale druk ervaren om dat niet te doen en complotdenkers die vaccinaties als onderdeel zien van een groter en duister plan. Een veel voorkomende reden is angst, bijvoorbeeld voor veiligheid en bijwerkingen op de langere termijn, vaak in combinatie met weinig vertrouwen in de overheid onder groepen met een lager inkomen. Je kunt er van alles van vinden of tegenin brengen, maar er doemt geen beeld op van een stelletje aso’s die lak hebben aan de gezondheid van anderen.

Het gebrek aan nuance is een gevolg van polarisatie. Media versterken in de regel het denken in uitersten. Iemand die hevig zit te aarzelen met een kopje thee op de bank spreekt minder tot de verbeelding dan rellende wappies op het Museumplein. De eenzijdige aandacht voor een kleine, extreem denkende groep leidt tot een wij-zij cultuur met negatieve stereotyperingen en stigmatiserende formuleringen, zoals het op zichzelf onschuldig klinkende ‘weigeraars’. Polarisatie leidt tot een gebrek aan interesse in de heterogeniteit, zienswijzen en gevoelens van de andere groep. Dat proces is contraproductief. De mensen zonder prik zetten hun hakken in het zand en voelen zich tweederangsburgers. Gevaccineerden worden op hun beurt bozer en hebben minder problemen met maatregelen die ongevaccineerden het leven zuur maken. En wat levert het op? Het toeteren hoe dom en onverstandig ongevaccineerden zijn en het moreel neersabelen zorgt er niet direct voor dat mensen zich massaal bij de GGD gaan melden.

Coronapas is een compromis

De politiek lijkt te zwichten en schuift op naar drang. Zo stemde de Kamer voor een motie om mensen die zich niet laten vaccineren zelf te laten betalen voor een test met als idee om zo mensen te ‘verleiden’ zich toch maar te laten vaccineren. We kennen zelfs mensen die het liefst gedwongen in iedere arm een spuit zetten. Dat is een slecht idee. Het getuigt van een wel zeer groot gewicht ten aanzien van de volksgezondheid om dit grondrecht van lichamelijke integriteit op te geven. Natuurlijk is dat geen absoluut recht, zoals geen enkel grondrecht dat is. Stel dat de helft van de bevolking met zekerheid zou overlijden als de vaccinatiegraad onder de 99% komt. Een hypothetische situatie, maar in dat geval zou verplicht vaccineren, dus dwang, zeer sterk te overwegen zijn. Met de huidige vaccinatiegraad en -bereidheid, de besmettingsgraad en beschikbare beleidsalternatieven is een dergelijke drastische stap niet proportioneel. Daarmee is dwang, dus desnoods zelfs een prik geven als iemand tegenstribbelt, ondenkbaar in de huidige situatie.

Een Coronapas met gratis en laagdrempelig testen is een compromis. Het is moeilijk om strikte maatregelen op te blijven leggen als veruit het grootste deel van de bevolking zich na vaccinatie zich niet meer kwetsbaar voor het virus voelt. De maatschappij en economie kunnen wijder open op een veilige manier. Mensen zonder vaccinatie moeten zich regelmatig laten testen als ze niet gevaccineerd zijn, maar er is geen harde uitsluiting omdat je mensen zonder vaccinatie nog wel de optie geeft om deel te nemen aan de samenleving. Toch is het voorzichtig balanceren, want de Coronapas mag niet ervaren worden als een verkapte maatregel om niet-gevaccineerden via de achterdeur in het gareel te krijgen. Laat je mensen die zich niet laten prikken betalen, dan vergeet je dat de keuze in de meeste gevallen lang niet zo vrij is als wordt gesuggereerd zodra je oog hebt voor het bonte palet aan overwegingen. Angst verdwijnt niet als je mensen in hun oor schreeuwt dat ze niet bang moeten zijn. Bovendien versterkt betaling het stigma en kan het leiden tot verdere ongelijkheid en sociale uitsluiting voor hen voor wie een regelmatige test niet eenvoudig in het budget past. De prijs voor een test zal zeker als straf gezien worden en zal mensen versterken in hun wantrouwen jegens de overheid. Helemaal bont maken de Duitsers het met hun 2G plan, waarbij mensen zelfs met een test al geen horeca meer binnenkomen. Dan sluit je mensen die zich niet laten vaccineren rücksichtslos buiten en vergroot je de polarisatie.

Beschuldigende vinger naar niet-gevaccineerden

Tweedeling wordt niet alleen veroorzaakt door maatregelen. Ook de communicatie luistert nauw. Zo benadrukt minister Hugo de Jonge regelmatig dat de beperkingen die aan de hele samenleving worden opgelegd komen door de keuze van een kleine groep om zich niet te laten vaccineren. Daarmee worden niet-gevaccineerden feitelijk een homogene groep die als de schuldige wordt aangewezen voor de ongemakken van de meerderheid die wel pro-sociaal is. Het zou de overheid sieren als zij niet het wij-zij denken verder aanwakkert in woordkeuzes en metaforen. Mogelijk is het doel daarvan om in te spelen op het rechtvaardigheidsgevoel van gevaccineerden. Dat gevoel wordt onder meer gevoed met het idee dat gevaccineerden bijdragen aan de verlaging van de R terwijl ongevaccineerden daar niet aan bijdragen maar er wel van profiteren.

Is het mogelijk om wel recht te doen aan het vermeende rechtvaardigheidsgevoel van de gevaccineerden zonder polariserende maatregelen of communicatie? Het gaat dan in ethische zin niet zozeer om het straffen van mensen die zich niet laten vaccineren, maar het belonen van mensen die dat wel hebben gedaan. Het probleem is dat belonen vooral effectief is om gedrag uit te lokken en dan nog alleen onder specifieke voorwaarden. Zo moet een beloning direct gekoppeld worden aan gedrag en komt het nauw hoe mensen de beloning beoordelen. Een beloning gebruiken om rechtvaardigheidsgevoel compenseren van mensen die al volledige zijn gevaccineerd voldoet daar niet aan. Bovendien is het kwetsend voor mensen die intrinsiek gemotiveerd waren om de prik te nemen en is er is nog steeds een risico dat de gevaccineerden een beloning zien als een erkenning van hun ‘moreel superieure’ gedrag. Daarmee krijgt de polarisatie nog meer zuurstof. De beste beloning is en blijft een goede gezondheid voor jezelf en je naasten.

Vergelijk het met mensen die roken

Het is moeilijk een goede balans te vinden tussen het aanmoedigen van vaccins en het respecteren van andersdenkenden. Het helpt in ieder geval om ons bewust te zijn van de negatieve, simplistische frames en hoe ze boosheid en gevoelens van uitsluiting kunnen aanwakkeren en om niet in de valkuil van polariserende formuleringen te trappen. Dat is niet hetzelfde als gedwee accepteren dat mensen zich nou eenmaal om hen moverende redenen niet laten vaccineren. Integendeel, elke vaccinatie kan sterfgevallen en langdurige ziekte voorkomen. Maar mensen bewegen zich te laten vaccineren kan ook zonder het stigma te versterken, bijvoorbeeld door gerichte en respectvolle acties in de wijk en laagdrempelig testen.

Vergelijk mensen die zich niet laten vaccineren met mensen die roken. Ook de laatste groep brengt schade toe aan zichzelf en de maatschappij, maar de keuze om te stoppen is minder eenvoudig dan het lijkt. We hebben een gezondheidzorgstelsel gebaseerd op solidariteit. Rokers betalen geen hogere premie. Wel wordt er van alles gedaan om hen toch te bewegen te stoppen door leefstijlprogramma’s waarin oog is voor persoonlijke barrières. Hetzelfde gaat hier op. Een beter begrip en meer empathie levert veel meer op dan uitsluiting. Vooral mensen die angstig, afwachtend of eenzijdig geïnformeerd zijn kunnen bereikt worden met methodes die iedereen in hun waarde laten. Een verdere polarisatie zal alleen maar tot een verharding van standpunten leiden.

Marcel Canoy is distinguished lecturer aan de Erasmus School of Accounting and Assurance, hoogleraar aan de VU op het gebied van gezondheidseconomie en dementie, en adviseur van ACM. Sandra van Dijk werkt als gezondheidspsycholoog bij de afdeling Gezondheids-, Medische- en Neuropsychologie van de Universiteit Leiden.

Noot: een kortere versie van deze column verscheen in het NRC van 14-9

 

Foto: Bas Bogers (Straatfotografie.com)

Dit artikel is 5896 keer bekeken.

Reacties op dit artikel (10)

  1. “Het gaat dan in ethische zin niet zozeer om het straffen van mensen die zich niet laten vaccineren, maar het belonen van mensen die dat wel hebben gedaan.”

    Dat is nu precies, wat er met de Coronapas beoogd wordt: een sociaal creditsysteem naar Chinees model. Ook handig om je ‘CO2-budget’ aan te koppelen en om al je geld te oormerken, zodat je het alleen kunt uitgeven aan wat de overheid wil. Precies zoals het WEF het wil.

  2. Hallo, wat een rare vergelijking een roker te vergelijken met een niet gevaccineerde. Ik merk helemaal niets van solidariteit. Ik zie alleen maar slechte beslissingen in de gezondheidszorg en de daardoor toegenomen verspillingen. Ik voel me totaal niet aangesproken door dit artikel. De ondertoon is bevoogdend en vals. Er is apartheid ontstaan en de mensen hebben nu een probleem erbij. Zie dat maar weer “normaal” te krijgen. De overheid heeft de angst er goed ingejaagd en doet flink mee aan censuur. De toon van Rutte en de Jonge is zeer kwalijk en misleidend.

  3. sluit mij aan bij de reaktie van Ellen Schaart, daarbij een aanvulling omtrent het roken waarbij níet vernoemd wordt dat de tabaksindustrie grofweg in twee groepen verdeeld kan worden, ongeveer op dezelfde wijze als de voedingsindustrie en waterindustrie: (eko vriendelijke ondernemers die géén schadelijke stoffen toevoegen en op winst gerichte ondernemers die wél synthetische stoffen toevoegen) !

    hoewel het team van Linus Pauling aantoonbaar op de gevaren heeft gewezen van synthetische stoffen die zowel aan tabak, water én voeding worden toegevoegd, werd hen verboden deze gevaren, nav uitgebreide wetenschappelijke onderzoeken, openbaar te publiceren en de bevolking te waarschuwen voor de gevaren.. met het risiko dat de wetenschappers die zich aan hun hippokratische eed hielden, hun titel, werk en huis zouden verliezen.. waar het inderdaad op uit liep in de jaren ’60-’70.. over de perverse macht van de industriëlen gesproken, hebben we veel kunnen leren de afgelopen 50 jaar!

    dan hebben we nog níet gesproken over de grootscheepse misleiding en bedrog die op dit moment plaats vindt in de pharmaceutische industrie, die haaks staat op de leer van Linus Pauling, waarvoor hij weliswaar 2 nobelprijzen kreeg (chemie en vrede), maar waarover hijzelf niet meer beschikken mocht na de verkoop van zijn “orthomoleculaire geneeskunde” aan de nasa en deze blijkbaar héél andere plannen had met de bevindingen van Pauling om de wereldbevolking te beschermen tegen ziektes.

    Pauling en zijn team werden monddood gemaakt, net als Robert Koch, zei het op een iets andere wijze.. Koch verkocht immers zijn uitvinding eveneens en deze wordt op dezelfde onethische wijze misbruikt door het RKi.. en Koch’s gouden standaard methode om een virus te isoleren is niet alleen verworpen of achterwege gelaten in de corona chaos, het virus kan niet in het bloed aangetoond worden; bloedbanken hoeven níet het bloed te kontroleren op dit zéér gevaarlijke virus.

  4. In mijn nabijheid merk ik vooral dat mensen zich niet laten vaccineren door eenzijdige (mis)informatie, eigen vaste overtuigingen over hun immuunsysteem en wantrouwen naar de overheid. Ik denk dat het aanpakken van deze misinformatie een vereiste is om deze mensen zelf te voorzien van juiste informatie. Hier zal ook een rol voor de overheid liggen, in de zin van het stellen van grenzen aan bijvoorbeeld verspreiden van misinformatie via sociale media. Op dit moment is ook de EU bezig met maatregelen op dit gebied. Ik vermoed echter dat dit nog wel even op zich laat wachten. Ook de bereidheid en slagvaardigheid van dit demissionaire kabinet geeft niet veel hoop op een (snelle) oplossing van dit probleem. Persoonlijk vermijd ik het onderwerp bij deze vrienden omdat hun overtuiging zodanig is dat discussie enkel tot verwijdering leidt. Hier ligt echt een rol voor de bestuurders weggelegd.

  5. Omdat mensen snel in complottheorieën denken en alles maar geloven brengen zij door zich niet te laten vaccineren wel hun medemens in gevaar en dat is in vergelijk met roken en drinken een andere discussie.Meeroken is schadelijk,maar kan niet van de ene mens op de andere mens overgebracht worden ,drinken idem.Dus die vergelijking gaat mank.De IC’s liggen vol en mensen met acute zorg komen niet aan de bak,dat is het grote egoïstme van niet vaccineren en de reden waarom zal mij een zorg zijn.Zelf mankeer ik veel,ik heb daarbij snel anafylactische shocks omdat ik super allergisch ben.Toch heb ik besloten mij te laten vaccineren.Ik vertrouw op de overheid en de artsen.Want als ik corona krijg wordt dat ook mijn dood,dus het is kiezen tussen twee kwaden.

  6. Ik mis nog een reden om niet te vaccineren, namelijk het (nog) niet kunnen of durven vaccineren i.v.m. een al bestaande (al dan niet chronische) aandoening. Soms is het voor jezelf kiezen tussen een behoorlijke kans op verslechtering of een terugval, met alle risico’s van dien en eindigend in een IC-bed of een mortuarium, of een kleine kans om met corona op de IC terecht te komen.
    Als je dan voor aso wordt uitgemaakt, is dat best wel pijnlijk.

  7. In veel reacties mis ik telkens iets. Laat ik het simpel stellen: de meester
    laat ‘smorgens de kinderen de school binnen. Hij ziet dat enkele leer-
    lingen hondenpoep aan hun schoenen hebben. Is het dan zo raar dat
    hij deze kinderen er op wijst dat ze schade toebrengen aan het algemeen
    (i.e. het schoolinterieur) en dat hij ze pas binnenlaat als die mogelijkheid
    tot schade aanbrengen opgeheven is (i.e. schoenen reinigen) ?
    Geen zin om te laten prikken? Prima, maar accepteer dan ook de conse-
    qenties of elimineer het manquement ( i.e. weigering om te confirmeren).

  8. Als niet-gevaccineerden gevaccineerden in gevaar zouden brengen, dan werken de ‘vaccins’ niet: mijn prik werkt niet omdat jij geen prik hebt (!), is natuurlijk onzin. verder zou er meer geïnvesteerd moeten worden in de zorg: fors bezuinigen op de zorg en tegelijk nastreven dat meer mensen in de zorg gaan werken, kan niet. het is niet juist om vervolgens niet-gevaccineerden de schuld ervan te geven dat er te weinig zorgcapaciteit is.

  9. Mijn dochter van 7 is nu gevaccineerd, is dat de juiste keuze?
    We (ouders) gaan er van uit dat ze zo haar ouders, de juf, etc mee helpt beschermen en dat is ook voor haar een goede zaak .
    Corona zou wel eens een blijver kunnen worden, iets zoals een griep of een verkoudheid. Dan wil ik dat mijn kind daar zo goed mogelijk tegen beschermd is. Maar ieder maakt voor zich uit wat zij/hij doet : er is simpelweg te weinig betrouwbare info beschikbaar , wel of niet vaccineren is daarmee een ‘gok’ geworden. Denk ook niet dat er op ‘niet vaccineerders’ wordt neergekeken, mijn indruk is quasi het tegengestelde : ik vertel niet iedereen van haar vaccinatie want de reacties zijn vaak heftig.

  10. Het niet vaccineren, een keuze die vrij was, heeft er voor gezorgd dat vrienden, familie enterenden mij de rug toe hebben gekeerd. De reactie, je hebt toch een keuze… was bij velen de enige reactie, die je kreeg. Niet willen vaccineren, is een weloverwogen keuze! Je doet het voor jezelf en niet voor een ander. Mensen wegzetten als twijfelaars, slecht geïnformeerd, wappers of complotdenkers, si iets dat de overheid in het leven heeft geroepen, om volgzame burgers, goedkeuring te geven voor hun volgzame gedrag. Daarmee zelfstandig denkende personen, helemaal in een hoek te hebben gedreven en de burgers uit elkaar te drijven. ALLEEN SAMEN is de engste uitspraak, sinds ik me kan heugen. Er was geen samen. Het was gevaccineerd tegen ongevaccineerd. Leven is er niet leuker op geworden.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *