Direct naar de inhoud

Sociale Vraagstukken

Deskundigen uit wetenschap en praktijk over maatschappelijke kwesties

  • Home
  • Thema’s
  • Auteursrichtlijnen
  • Over deze site
    • Contact
    • Redactie
    • Partners
    • Alle auteurs
  • Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken
    • Abonnement
    • Online lezen
    • Jaarboeken
  • MigratieSamenleving
  • Over deze site
    • Contact
    • Redactie
    • Partners
    • Auteurs
  • Auteursrichtlijnen
    • Auteursrichtlijnen
  • Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken
    • Abonnement
    • Online lezen
    • Jaarboeken
  • Migratiesamenleving
    • Migratiesamenleving

Deskundigen uit wetenschap en praktijk over maatschappelijke kwesties

Categorie:
Onderwijs

Berichtnavigatie

Oudere berichten
Nieuwere berichten

Ongelijkheid schoolloopbanen: gefeliciteerd met diploma van je ouders!

Waarom heeft niet iedereen de kans om eenzelfde schoolloopbaan te doorlopen als ik, vraagt bijzonder hoogleraar Louise Elffers zich af. Ligt dat aan verschillen in talent, aan de thuisomgeving of aan de inrichting van ons onderwijs?
Door Louise Elffers
8 augustus 202416 juli 2024
  • Onderwijs
  • Ongelijkheid

Investeren in meertaligheid is goed voor Nederlandse leesvaardigheid  

De dalende leesvaardigheid van leerlingen is zorgelijk, maar komt niet doordat er thuis andere talen worden gesproken, zoals recent weer werd gesuggereerd, betogen onderzoekers Camille Welie en Jasmijn Bosch. Ze pleiten voor investeren in meertaligheid.
Door Jasmijn Bosch, Camille Welie
15 juli 202416 juli 2024
  • Onderwijs
  • Opvoeding

Daling leesvaardigheid door kleiner aandeel thuis Nederlands sprekenden

De zorgelijke daling in leesvaardigheid van leerlingen wordt mede bepaald door de taal die zij thuis spreken. Investeren in goed NT2-onderwijs is lonend. Een mooie opdracht voor de nieuwe minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, vindt hoogleraar Maarten Wolbers.
Door Maarten Wolbers
26 juni 202425 juni 2024
  • Jongeren
  • Onderwijs

Jongerenwerk als schakel tussen onderwijs, zorg en veiligheid

Op steeds meer vo-scholen zijn jongerenwerkers actief om een brug te slaan tussen jongeren, onderwijs, zorg en veiligheid. Een veelbelovende aanpak, maar bestendiging is lastig, zien Jolanda Sonneveld en Thomas van Oosterom van Sociaal Werk Nederland.
Door Jolanda Sonneveld, Thomas van Oosterom
7 juni 20246 juni 2024
  • Onderwijs
  • Sociaal werk

Jongerenwerk: Windesheim-onderzoekers vragen bedachtzaamheid, maar zaaien angst

Volgens Windesheim-onderzoekers vormt het jongerenwerk eerder een bedreiging dan een aanvulling voor het onderwijs. Het lectoraat Youth Spot van de Hogeschool van Amsterdam, Sociaal Werk Nederland, Stichting JOU, Samen voor Jongeren Amsterdam en beroepsvereniging BVJong zien eerder kansen.
Door Stijn Sieckelinck, Bianca Boender, Jolanda Sonneveld, Willeke Manders, Janneke Ebben
2 mei 202416 mei 2024
  • Onderwijs
  • Sociaal werk

Sociaalwerkopleidingen kunnen niet opleiden voor veertig beroepsvarianten

In het sociaal werk bestaan veel beroepsvarianten die allemaal om een goede opleiding vragen. Dat is echter een onmogelijke opdracht voor het beroepsonderwijs, schrijft Jan Willem Bruins van de beroepsvereniging van sociaal werkers BPSW.
Door Jan Willem Bruins
23 april 202422 april 2024
  • Onderwijs
  • Sociaal werk

Leerkrachten keren Amsterdam massaal de rug toe

De hoofdstad kampt met een groeiend lerarentekort. Dat komt vooral doordat er te weinig betaalbare woningen zijn, aldus Adriaan Rottenberg, Hafid Ballafkih en Joop Zinsmeister. In een onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam pleiten zij voor een integrale woonwerkvisie.
Door Adriaan Rottenberg, Hafid Ballafkih, Joop Zinsmeister
25 maart 202424 maart 2024
  • Onderwijs
  • Wonen

Onderwijs moet kritisch nadenken over inhuur externe ondersteuners

Jongerenwerkers, maatschappelijk werkers en jeugdconsulenten zijn steeds nadrukkelijker aanwezig op school. Windesheim-onderzoekers Tessa de Wild, Rogier Kattenberg en Els Evenboer zien hier een risico en bepleiten bedachtzaamheid.
Door Tessa de Wild, Rogier Kattenberg, Els Evenboer
21 maart 202420 maart 2024
  • Onderwijs
  • Sociaal werk

Ontlezing tegengaan: maak schoolbibliotheken wettelijk verplicht

Schoolbibliotheken zijn stilaan aan het verdwijnen. Gezien het ondermaatse leesniveau van Nederlandse kinderen is dit een merkwaardige én zorgelijke ontwikkeling. Socioloog Rineke van Daalen en ‘boekenzoeker’ Stella Leenders pleiten daarom voor behoud en versterking van de schoolbibliotheek.
Door Rineke van Daalen, Stella Leenders
15 maart 202415 maart 2024
  • Onderwijs
  • Politiek

Berichtnavigatie

Oudere berichten
Nieuwere berichten
  • Arbeid & economie
    → Alles in Arbeid & economie
  • Bestaanszekerheid
    • Bestaanszekerheid
    • Armoede
    • Jeugdwerkloosheid
    • Management
    • Marktwerking
    • Ongelijkheid
    • Re-integratie
    • Schulden
    • Wajong
    • Werkloosheid & Werkgelegenheid
    • Zelfstandig ondernemerschap
    → Alles in Bestaanszekerheid
  • Migratie & Integratie
    • Discriminatie
    • Etniciteit
    • Vluchtelingen
    → Alles in Migratie & Integratie
  • Onderzoek & Wetenschap
    • Ethiek
    • Evidence based
    • Onderzoeksmoeheid
    • Sociologisch onderzoek
    • Wetenschap en innovatie
    → Alles in Onderzoek & Wetenschap
  • Overige
    • Dakloosheid
    • Dialoog
    • Duurzaamheid & Milieu
    • Eenzaamheid
    • Emancipatie
    • Gedrag
    • Geschiedenis
    • Internet en sociale media
    • Kunst en cultuur
    • LHBT
    • Media
    • Moraliseren
    • Platteland
    • Polarisatie
    • Preventie
    • Publieke omgangsvormen
    • Rechtvaardigheid
    • Religie
    • Samenwerking
    • Sociale stijging
    • Technologie
    → Alles in Overige
  • Participatie
    • Assertieve burgers
    • Burgerparticipatie
    • Burgerparticipatie
    • Burgerschap
    • Civil society
    • Ervaringsdeskundigheid
    • Vrijwilligerswerk
    • Wijk & Lokaal beleid
    • Gemeentebeleid
    • Gemeentefinanciën
    • Ruimtelijke Ordening
    • Wijkaanpak
    • Wonen
    • Zelforganisatie
    → Alles in Participatie
  • Politiek
    • Bemoeizuchtige overheid
    • De crisis en sociaal beleid
    • Decentralisatie
    • Europese Unie
    • Macht
    • Publiek management
    • Verkiezingen
    • Verkiezingen 2021
    → Alles in Politiek
  • Rechtsstaat
    • Criminaliteit
    • Misdaadbestrijding
    • Privacy
    • Radicalisering
    • Veiligheid
    → Alles in Rechtsstaat
  • Sociale vraagstukken
    → Alles in Sociale vraagstukken
  • Zorg & Welzijn
    • AWBZ-steun
    • Eigen kracht
    • Ervaringsdeskundigheid
    • Geestelijke Gezondheidszorg
    • Gezondheid
    • Pandemie
    • Sport
    • Voeding
    • Jeugd, Gezin & Onderwijs
    • Huiselijk geweld
    • Jeugdzorg
    • Jongeren
    • Multiprobleemgezinnen
    • Onderwijs
    • Opvoeding
    • LVB
    • Mantelzorg
    • Ouderen
    • Sociaal werk
    • Sociale wijkteams
    • Sociale zekerheid
    • Verslavingszorg
    • Welzijn Nieuwe Stijl
    • Wmo
    → Alles in Zorg & Welzijn
Sociale Vraagstukken
  • Bestaanszekerheid
  • Gezondheid
  • Migratie & Integratie
  • Jeugd, Gezin & Onderwijs
  • Onderzoek & Wetenschap
  • Overige
  • Participatie
  • Politiek
  • Rechtsstaat
  • Wijk & Lokaal beleid
  • Zorg & Welzijn
  • Contact
  • Over deze site
  • Auteursrichtlijnen
  • Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken

Sociale Vraagstukken is een initiatief van:

  • Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken
  • Nederlandse Sociologische Vereniging
  • Erasmus School of Social and Behavioural Sciences
  • Tranzo | Universiteit van Tilburg
  • Kenniscentrum Sociale Innovatie | Hogeschool Utrecht
  • Movisie
Copyright © 2007 ‑ 2025, Sociale Vraagstukken. Alle rechten voorbehouden. | Privacyverklaring | Theme: sv2016 by Erwin Sala.