Ongelijkheid schoolloopbanen: gefeliciteerd met diploma van je ouders! Waarom heeft niet iedereen de kans om eenzelfde schoolloopbaan te doorlopen als ik, vraagt bijzonder hoogleraar Louise Elffers zich af. Ligt dat aan verschillen in talent, aan de thuisomgeving of aan de inrichting van ons onderwijs? Door Louise Elffers8 augustus 202416 juli 2024 Onderwijs Ongelijkheid
Investeren in meertaligheid is goed voor Nederlandse leesvaardigheid De dalende leesvaardigheid van leerlingen is zorgelijk, maar komt niet doordat er thuis andere talen worden gesproken, zoals recent weer werd gesuggereerd, betogen onderzoekers Camille Welie en Jasmijn Bosch. Ze pleiten voor investeren in meertaligheid. Door Jasmijn Bosch, Camille Welie15 juli 202416 juli 2024 Onderwijs Opvoeding
Daling leesvaardigheid door kleiner aandeel thuis Nederlands sprekenden De zorgelijke daling in leesvaardigheid van leerlingen wordt mede bepaald door de taal die zij thuis spreken. Investeren in goed NT2-onderwijs is lonend. Een mooie opdracht voor de nieuwe minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, vindt hoogleraar Maarten Wolbers. Door Maarten Wolbers26 juni 202425 juni 2024 Jongeren Onderwijs
Jongerenwerk als schakel tussen onderwijs, zorg en veiligheid Op steeds meer vo-scholen zijn jongerenwerkers actief om een brug te slaan tussen jongeren, onderwijs, zorg en veiligheid. Een veelbelovende aanpak, maar bestendiging is lastig, zien Jolanda Sonneveld en Thomas van Oosterom van Sociaal Werk Nederland. Door Jolanda Sonneveld, Thomas van Oosterom7 juni 20246 juni 2024 Onderwijs Sociaal werk
Jongerenwerk: Windesheim-onderzoekers vragen bedachtzaamheid, maar zaaien angst Volgens Windesheim-onderzoekers vormt het jongerenwerk eerder een bedreiging dan een aanvulling voor het onderwijs. Het lectoraat Youth Spot van de Hogeschool van Amsterdam, Sociaal Werk Nederland, Stichting JOU, Samen voor Jongeren Amsterdam en beroepsvereniging BVJong zien eerder kansen. Door Stijn Sieckelinck, Bianca Boender, Jolanda Sonneveld, Willeke Manders, Janneke Ebben2 mei 202416 mei 2024 Onderwijs Sociaal werk
Sociaalwerkopleidingen kunnen niet opleiden voor veertig beroepsvarianten In het sociaal werk bestaan veel beroepsvarianten die allemaal om een goede opleiding vragen. Dat is echter een onmogelijke opdracht voor het beroepsonderwijs, schrijft Jan Willem Bruins van de beroepsvereniging van sociaal werkers BPSW. Door Jan Willem Bruins23 april 202422 april 2024 Onderwijs Sociaal werk
Leerkrachten keren Amsterdam massaal de rug toe De hoofdstad kampt met een groeiend lerarentekort. Dat komt vooral doordat er te weinig betaalbare woningen zijn, aldus Adriaan Rottenberg, Hafid Ballafkih en Joop Zinsmeister. In een onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam pleiten zij voor een integrale woonwerkvisie. Door Adriaan Rottenberg, Hafid Ballafkih, Joop Zinsmeister25 maart 202424 maart 2024 Onderwijs Wonen
Onderwijs moet kritisch nadenken over inhuur externe ondersteuners Jongerenwerkers, maatschappelijk werkers en jeugdconsulenten zijn steeds nadrukkelijker aanwezig op school. Windesheim-onderzoekers Tessa de Wild, Rogier Kattenberg en Els Evenboer zien hier een risico en bepleiten bedachtzaamheid. Door Tessa de Wild, Rogier Kattenberg, Els Evenboer21 maart 202420 maart 2024 Onderwijs Sociaal werk
Ontlezing tegengaan: maak schoolbibliotheken wettelijk verplicht Schoolbibliotheken zijn stilaan aan het verdwijnen. Gezien het ondermaatse leesniveau van Nederlandse kinderen is dit een merkwaardige én zorgelijke ontwikkeling. Socioloog Rineke van Daalen en ‘boekenzoeker’ Stella Leenders pleiten daarom voor behoud en versterking van de schoolbibliotheek. Door Rineke van Daalen, Stella Leenders15 maart 202415 maart 2024 Onderwijs Politiek