In het artikel Rapporten over institutioneel racisme laten veel steken vallen wordt fel uitgehaald naar onder meer ons KIS-rapport over institutioneel racisme. In dit rapport baseerden wij ons op meer dan 150 recente wetenschappelijke studies over het thema. Het onderzoek werd weer gebruikt voor vele andere rapporten en onderzoeken, zoals het werk van het College van de Rechten van de Mens.
Het resultaat is dat institutioneel racisme inmiddels stevig op de politieke agenda staat in Nederland. Een politieke aardverschuiving concludeerde het Parool eind 2022, want eerder was het thema racisme nog taboe in de politieke arena. Dat lang niet iedereen in deze snelle verandering mee kan, wordt geïllustreerd door het bovengenoemde artikel. Sommige mensen blijven racisme kost wat kost ontkennen. Hieronder beschrijf ik drie tactieken die veel worden gebruikt om racisme onder het tapijt te vegen.
Tactiek 1: ervan uitgaan dat racisme door de eeuwen heen niet is veranderd
Racisme is in de negentiende eeuw bedacht en gaat ervan uit dat het ‘blanke ras’ superieur zou zijn aan anderen. Maar mensenrassen bestaan natuurlijk helemaal niet in de biologische zin, het is een sociaal construct.
Het blijven hanteren van de oude definitie racisme heeft het risico in zich dat dit onvoldoende duidelijk is. En daarnaast is racisme in de samenleving ook van vorm veranderd. Onder meer de term ‘modern racisme’ wordt gebruikt door sociale wetenschappers om dit aan te geven. Mensen die ‘ouderwets racistisch’ zijn, zijn mensen die niet geloven in gelijkheid, voorstander zijn van segregatie en openlijk discrimineren (zie bijvoorbeeld dit artikel van Gawronski, et al., 2012).
De huidige definitie van racisme is logischerwijs niet hetzelfde als eeuwen geleden
Mensen die ‘modern racistisch’ zijn, vinden dat er geen discriminatie is, maar hebben zelf wél een expliciet negatieve reactie ten aanzien van minderheidsgroepen. Ze stellen bijvoorbeeld dat er te veel mensen van een bepaalde groep zijn of dat minderheidsgroepen zouden worden voorgetrokken (zie bijvoorbeeld dit artikel Son Hing en anderen uit 2008).
De huidige definitie van racisme is logischerwijs niet hetzelfde als eeuwen geleden. Zoals de EUMC (European Monitoring Centre on Racism and Xenophobia, voorloper van de FRA – het European Union Agency for Fundamental Rights) schrijft, gaat racisme nu niet alleen over gevoelens, denken en handelen vanuit ‘biologische’ superioriteit van de ene ten opzichte van de andere groep, maar ook vanuit het idee van culturele superioriteit (EUMC, 2005). De Verenigde Naties gebruikt een vergelijkbare definitie van racisme.
Kortom: het is inmiddels common knowledge dat racisme uiteraard niet alleen gaat over expliciet onderscheid maken en denken in rassen, maar over groepen minderwaardig achten en behandelen van mensen vanwege hun afkomst, cultuur en / of religie. En het gaat hierbij niet alleen om de gevoelens en denkbeelden, maar ook om het handelen, aldus de definitie van racisme van het American Psychological Association (APA), toonaangevend instituut wereldwijd waar het gaat om psychologie.
Racisme gaat dus juist ook over de uitkomst; over dat wat ertoe leidt (van ons eigen denken tot aan beleid) dat de ene groep mensen bevoordeeld wordt in onze samenleving en dat andere groepen benadeeld worden (zie ook Haeny et al. 2021).
Racisme alleen erkennen als racisme wanneer er expliciet de taal wordt gebruikt uit de negentiende eeuw, is eigenlijk dus een ontkenning van het bestaan van racisme in de huidige tijd. Op die manier kan zelfs het racisme worden ontkend bij de Belastingdienst, waar fraudelijsten op basis van afkomst werden samengesteld.
Dat is uiteraard een kwalijke zaak. Er wordt ook nauwelijks meer gesproken over vrouwen als ‘het zwakke geslacht’, maar seksisme is er nog altijd. Op die zelfde manier is ook racisme nog steeds in onze samenleving.
Discriminatie, racisme, institutioneel racismeDiscriminatie betekent ongelijke of negatieve behandeling van mensen vanwege zaken die er niet toe doen, zoals afkomst, gender en seksuele voorkeur. De term racisme wordt doorgaans gebruikt om te verwijzen naar het denken, voelen en handelen et cetera in onze samenleving, dat er vanuit gaat dat de ene etnische, culturele en religieuze groep mensen (mensen die worden gezien als wit) beter zou zijn dan andere groepen. Het gaat dus om allerlei praktijken in onze samenleving die de witte groep bevoordeeld boven andere groepen. Wanneer het regels, beleid en procedures zijn binnen instituties die leiden tot deze ongelijkheid, spreken we ook wel van institutioneel racisme. |
Tactiek 2: de intentie vooropstellen
Een andere manier om racisme te ontkennen, is om ervan uit te gaan dat het bij (institutioneel) racisme niet gaat over de uitkomst of de resultaten, maar over de ideeën en intenties erachter. Zo lijkt er in het genoemde artikel vanuit te worden gegaan, dat er alleen sprake is van institutioneel racisme als er duidelijk sprake is van een te herkennen racistische ideologie of intentie.
Daarmee wordt lijnrecht ingegaan tegen de visie van de American Psychological Association (APA). Die stelt dat het bij institutioneel racisme gaat om ongelijke behandeling van groepen mensen door instituten. Voorbeelden van institutioneel racisme die zij noemen, zijn vergelijkbaar als voorbeelden in de KIS-rapporten (en die volgens het genoemde artikel geen institutioneel racisme betreffen), zoals discriminatie in werving en selectie en in promotie.
Een manier om racisme te ontkennen: mensen die racisme hebben ervaren niet serieus nemen
Wanneer we de intentie, de ideeën of ideologie van mensen bepalend laten zijn of er wel of geen sprake is van racisme, dan kunnen we nauwelijks racisme vaststellen. In iemands hoofd kijken is namelijk bijzonder lastig. Je kan makkelijk zeggen: ‘Maar het was niet zo bedoeld.’ Een perfecte manier dus om racisme te kunnen ontkennen. Maar uiteraard ethisch en wetenschappelijk gezien onverantwoord.
Tactiek 3: de ervaringen van mensen niet serieus nemen
Een andere manier om racisme te ontkennen, is door mensen die racisme hebben ervaren niet serieus te nemen. In het genoemde artikel wordt gezegd dat het slechts ‘percepties en geen feiten’ zijn. Dat druist uiteraard in tegen een lange wetenschappelijke traditie van kwalitatief onderzoek. Kwalitatief onderzoek is onderzoek waarbij de belevingen, ervaringen en percepties van mensen vooropstaan en is een gedegen wetenschappelijke methode om zicht te krijgen op de werkelijkheid (zie bijvoorbeeld ‘Social Research Methods’ van Bryman).
Er zijn regelmatig studies over het aantal interviews of focusgroepen dat nodig is om saturatie te bereiken (zie bijvoorbeeld dit artikel van Guest en anderen of van Hennik en Kaiser). Duidelijk is dat het niet om grote aantallen respondenten gaat. Bij kwalitatief onderzoek gaat het immers niet om onderzoek naar wat de schaal is waarop een probleem voorkomt, maar om inzicht te krijgen in de aard en beleving van het probleem. En dat is uiteraard waardevolle kennis.
En nu aan de slag!
Natuurlijk zijn er nog andere trucs en manieren om racisme proberen te ontkennen: zo wordt in het genoemde artikel gesteld dat racisme pas institutioneel wordt ‘als het verankerd geraakt in de structuur van de samenleving als hét organiserend principe ervan’. Dat zou betekenen dat pas wanneer bewezen kan worden dat de gehele samenleving racistisch georganiseerd is, er gesproken mag worden van institutioneel racisme. Ook dit lijkt weer een tactiek om (institutioneel) racisme blijvend te ontkennen.
Dat proberen te ontkennen van racisme zal door een kleine groep mensen nog wel een tijdje voortduren. Maar er zijn inmiddels legio mensen die wél werk willen maken van de aanpak racisme. Dit soort discussies leidt dan ook af van waar het werkelijk om gaat: een effectieve aanpak ontwikkelen tegen discriminatie en racisme. En dat is een flinke kluif, dus beter besteden we liever onze tijd aan onderzoek naar wat werkt om racisme aan te pakken dan aan lange discussies met mensen die nog niet overtuigd zijn van het bestaan ervan in onze hedendaagse samenleving en organisaties.
Hanneke Felten is senior onderzoeker op het terrein van effectief discriminatie verminderen bij Kennisplatform Inclusief Samenleven en Movisie.
Lees ook de reactie van de onderzoekers van het rapport over het ministerie van Buitenlandse Zaken op het artikel van Hans Siebers.
Foto:Andrea Piacquadio (Pexels.com)