Combineer verschillende onderzoeksmethoden bij onderzoek mentale gezondheid jongeren Gonneke Stevens, Saskia van Dorsselaer en Marlies Maes, auteurs van het rapport Jong na corona, gaan in op de kritiek op hun onderzoek in het artikel van Peer van der Helm en Bert Wienen dat deze week verscheen op socialevraagstukken.nl. Door Gonneke Stevens, Saskia van Dorsselaer, Marlies Maes12 juli 202310 juli 2023 Jongeren Zorg & Welzijn
Afname geestelijke gezondheid jongeren vereist ander perspectief De geestelijke gezondheid van jongeren is niet gebaat bij onderzoek dat groepen uitsluit en met therapieën die nauwelijks werken. Wel met een kritische reflectie op onderwijs en samenleving, betogen hoogleraar Onderwijs en Zorg Peer van der Helm en associate lector Jeugd Bert Wienen. Door Peer van der Helm, Bert Wienen10 juli 20237 juli 2023 Geestelijke Gezondheidszorg Jongeren
Het grote succes van Utrechts cultuurhuis BOKS Het Utrechtse jongerencultuurhuis BOKS is bijna vijftien jaar oud. Oorspronkelijk met geld uit het potje voor de Vogelaarwijken, slaagt BOKS er al jaren in om jongeren met kunst en cultuur te verbinden. Sleutelwoorden voor de aanpak zijn ‘talent’ en ‘vertrouwen’. Door Jan van Dam19 juni 202316 juni 2023 Jongeren Kunst en cultuur
Kijk ‘levensbreed’ naar mensen in een kwetsbare situatie Ongeveer een op de tien volwassenen heeft meerdere problemen en te weinig hulpbronnen om die op te lossen. Onderzoekers van het Sociaal en Cultureel Planbureau betogen dat gemeenten ‘levensbreed’ naar hen moeten kijken om hen te helpen. Door Evelien Eggink, Mirjam de Klerk17 juni 202315 juni 2023 Armoede Multiproblemgezinnen
Pas op met een-op-eenbegeleiding in jeugdzorg Het beleid in de jeugdzorg om vaker een-op-eenbegeleiding aan te bieden, moet worden tegengegaan, vindt lector en bijzonder hoogleraar Peer van der Helm. Het veroorzaakt eerder extra trauma’s dan dat het bijdraagt aan het herstel van jongeren en jongvolwassenen. Door Peer van der Helm16 juni 202315 juni 2023 Geestelijke Gezondheidszorg Jeugdzorg
Prestatiedruk en dalende leerprestaties zijn geen paradox Dalende leerprestaties en toenemende prestatiedruk onder leerlingen en studenten lijken tegengestelde ontwikkelingen, maar zijn beide terug te voeren op de opwaartse druk door ouders. Laat ieder kind de opleiding volgen die het beste bij het past, betoogt hoogleraar Maarten Wolbers. Door Maarten Wolbers5 juni 20236 juni 2023 Onderwijs Ongelijkheid
Hervormingsagenda Jeugd is geen akkoord, maar een agenda In de Hervormingsagenda Jeugd wordt geen akkoord over de toekomst van het jeugdzorgstelsel gesloten. Op zijn hoogst is er een akkoord over welke opgaven er zijn, betoogt emeritus hoogleraar Harrie Verbon. Door Harrie Verbon31 mei 202330 mei 2023 Decentralisatie Jeugdzorg
Op bezoek in Ter Apel: ‘Dit nooit meer’ De kans lijkt groot dat het deze zomer weer crisis wordt bij het COA in Ter Apel. We vroegen Jojanneke Meijer en Nevil Henebury, medewerkers in de opvang van alleenstaande minderjarige vreemdelingen, hoe zij hun werk beleven. Door Marc Hoijtink, Lennie Haarsma12 mei 202312 mei 2023 Jongeren Vluchtelingen
Voors en tegens van lerende praktijken Lerende praktijken schieten als paddenstoelen uit de grond. De werkgroep Lerende Praktijken van de Werkplaatsen Sociaal domein is blij met de opkomst, maar heeft ook kritische kanttekeningen. Zij ziet steeds vaker dat het vormen van een lerende praktijk een lege huls is. Door Ina Tilma, Erik Jansen, Suzan van der Pas, Annelies Kooiman, Renate Werkman, Renske Schamhart, Marjolanda Hendriksen, Iris Middendorp, Huub Purmer5 mei 20233 mei 2023 Onderwijs Participatiesamenleving