Aanmeldprocedure basisscholen versterkt kansenongelijkheid Kinderen van hoogopgeleide ouders hebben onevenredig veel kans op goed basisonderwijs. De coronacrisis maakt dat extra duidelijk. Afschaffing van automatische plaatsing bij aanmelding voor de leeftijd van 3 jaar kan helpen de verschillen te verkleinen, zegt het Landelijk Kenniscentrum Gemengde Scholen. Door Guido Walraven, Anton Boonen, Paco Lucassen, Jeroen Peters12 juni 202012 juni 2020 Onderwijs Ongelijkheid
Dossier Coronacrisis Nu is het juiste moment om laaggeletterden te helpen met hun taalvaardigheid Laaggeletterden hebben moeite om de huidige crisiscommunicatie te begrijpen. Afgesloten van hun eigen netwerk, scholen, taalcursusssen en buurthuizen ervaren zij nu meer dan anders de noodzaak om hun basisvaardigheden te verbeteren. Professionals kunnen daarop inspelen, om er na de coronacrisis op voort te bouwen. Door Nienke Verkooijen, Jenny Wildenbos27 mei 202027 mei 2020 Onderwijs Ongelijkheid
Dossier Coronacrisis Afblazen basisischool-eindtoets leidt tot verwarring en mogelijk ongelijke kansen Vanwege de coronacrisis zal groep 8 dit jaar geen Eindtoets maken. Onderwijssocioloog Sara Geven ondervroeg betrokkenen op scholen en waarschuwt: kansenongelijkheid ligt op de loer. Door Sara Geven8 mei 20207 mei 2020 Onderwijs Ongelijkheid
Onderwijs spoort verschillen op en versterkt ze, gelukkig maar Achter de huidige maatschappelijke ongelijkheid gaan vooral verschillen in intelligentie schuil. Het onderwijs produceert deze verschillen niet, maar spoort ze op en versterkt ze. En dat is maar goed ook, want niemand zit te wachten op formeel gekwalificeerde maar ondermaats presterende beroepsbeoefenaren, vindt psycholoog en filosoof Kees Vuyk. Door Kees Vuyk17 december 201912 december 2019 Onderwijs Ongelijkheid
Dossier Werkplaatsen Sociaal Domein Rotterdamse ouders hechten aan een gemixte schoolpopulatie Onderwijs is een belangrijke veroorzaker van kansenongelijkheid en segregatie. Rotterdams onderzoek naar schoolkeuzemotieven biedt aanknopingspunten voor beleid om een van de urgentste sociale vraagstukken van onze samenleving aan te pakken. Door Guido Walraven, Bruno Emans, Judith Logger, Mariette Lusse, Tomislav Tudjman5 september 20194 september 2019 Immigratie & Integratie Onderwijs
Flexibel onderwijs is beter voor jongens Als het op lezen aankomt, blijven jongens steeds verder achter bij meisjes. Verschillen in schoolsystemen dragen daar aan bij. Door Margriet Van Hek, Gerbert Kraaykamp1 maart 201928 februari 2019 Onderwijs
Dossier Passend onderwijs wringt Passend onderwijs vraagt meer oog voor beleving van ouders en kinderen Ruim vier jaar na de start van passend onderwijs krijgen nog onvoldoende kinderen de benodigde zorg en onderwijs. De verzuimbrief van de minister Slob windt daar geen doekjes om. Astrid Ottenheym, directeur van het samenwerkingsverband in Noord-Kennemerland, bepleit een krachtigere rol voor de beleving van kinderen en hun ouders. Morgen debatteert de Tweede Kamer over passend onderwijs. Door Astrid Ottenheym20 februari 201925 februari 2019 Onderwijs
Taalcursussen voor laaggeletterden betalen zich wél uit Als het in beleid over laaggeletterdheid gaat, dan rijst al snel de vraag: wat levert het de maatschappij op aan verhoogde arbeidsproductiviteit, verminderde uitgaven aan uitkeringen, etc? Maar daarmee gaan we voorbij aan niet-economische uitkomsten als toegenomen eigenwaarde en vermindering van sociaal isolement, betoogt Krispijn Faddegon. Door Krispijn Faddegon15 februari 201919 februari 2019 Burgerschap Onderwijs
Kunnen onze scholen goed burgerschapsonderwijs wel aan? Burgerschapsonderwijs is een belangrijke missie op scholen. Met de toegenomen aandacht voor zelfredzaamheid en kennis over het politieke systeem zitten we op het goede spoor. Maar dat geldt niet voor de kunst om met verschillende meningen om te gaan. Kan ons onderwijs die burgerschapsvorming wel aan gegeven een aantal praktische uitdagingen en de geïnstitutionaliseerde blinde vlek voor ons koloniale verleden? Door Michael Merry, Darren Chetty, Bart Van Leeuwen23 januari 201923 januari 2019 Burgerschap Onderwijs