Direct naar de inhoud

Sociale Vraagstukken

Deskundigen uit wetenschap en praktijk over maatschappelijke kwesties

  • Home
  • Thema’s
  • Auteursrichtlijnen
  • Over deze site
    • Contact
    • Redactie
    • Partners
    • Alle auteurs
  • Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken
    • Abonnement
    • Online lezen
    • Jaarboeken
  • MigratieSamenleving
  • Over deze site
    • Contact
    • Redactie
    • Partners
    • Auteurs
  • Auteursrichtlijnen
    • Auteursrichtlijnen
  • Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken
    • Abonnement
    • Online lezen
    • Jaarboeken
  • Migratiesamenleving
    • Migratiesamenleving

Deskundigen uit wetenschap en praktijk over maatschappelijke kwesties

Categorie:
Onderwijs

Berichtnavigatie

Oudere berichten
Nieuwere berichten

Goed onderwijs biedt jongeren kennis én veiligheid 

In alle verkiezingsprogramma’s stonden bestaanszekerheid, milieu, migratie, huisvesting en zorg hoog op de lijst. De geestelijke gezondheid van leerlingen in het voortgezet onderwijs komt er maar bekaaid vanaf, vinden hoogleraren Peer van der Helm en Chris Kuiper. Dat moet anders.
Door Peer van der Helm, Chris Kuiper
19 december 202318 december 2023
  • Jongeren
  • Onderwijs

Prestatiedruk en dalende leerprestaties zijn geen paradox

Dalende leerprestaties en toenemende prestatiedruk onder leerlingen en studenten lijken tegengestelde ontwikkelingen, maar zijn beide terug te voeren op de opwaartse druk door ouders. Laat ieder kind de opleiding volgen die het beste bij het past, betoogt hoogleraar Maarten Wolbers.
Door Maarten Wolbers
5 juni 20236 juni 2023
  • Onderwijs
  • Ongelijkheid

Voors en tegens van lerende praktijken

Lerende praktijken schieten als paddenstoelen uit de grond. De werkgroep Lerende Praktijken van de Werkplaatsen Sociaal domein is blij met de opkomst, maar heeft ook kritische kanttekeningen. Zij ziet steeds vaker dat het vormen van een lerende praktijk een lege huls is.
Door Ina Tilma, Erik Jansen, Suzan van der Pas, Annelies Kooiman, Renate Werkman, Renske Schamhart, Marjolanda Hendriksen, Iris Middendorp, Huub Purmer
5 mei 20233 mei 2023
  • Onderwijs
  • Participatie

Noodzakelijke omweg naar gelijkheid in het onderwijs

De vroege selectie in het Nederlandse onderwijs leidt tot ongewenste ongelijkheid. Een idee om het vmbo en de havo te versterken voor meer gelijkheid oogst bijval van socioloog Rineke van Daalen. Een slimme, maar nogal omslachtige omweg, meent zij.
Door Rineke van Daalen
22 februari 202320 februari 2023
  • Onderwijs
  • Ongelijkheid

Onderwijskansen van kinderen worden ook bepaald door grootouders

Ouders hebben invloed op het opleidingsniveau van hun kinderen, maar ook grootouders spelen een rol. Tijd voor een driegeneratieperspectief op (ongelijke) onderwijskansen, laat hoogleraar Maarten Wolbers zien.
Door Maarten Wolbers
7 februari 20237 februari 2023
  • Onderwijs
  • Opvoeding

Bart van Heerikhuizen (1948-2022)

Op 12 december 2022 is Bart van Heerikhuizen overleden. Hij was een gedreven socioloog die met zijn inspirerende hoorcolleges generaties studenten enthousiast heeft gemaakt voor het vak.
Door Rineke van Daalen
26 december 202226 december 2022
  • Onderwijs
  • Sociale vraagstukken

Laat geen enkele leerling aan zijn lot over

Minister Wiersma van Onderwijs lanceerde in mei 2022 een masterplan om het peil van lezen, schrijven en rekenen op scholen op te krikken en pesten tegen te gaan. Hoogleraar sociologie René Veenstra juicht dat toe, maar: extra aandacht blijft nodig.
Door René Veenstra
15 oktober 202214 oktober 2022
  • Onderwijs
  • Opvoeding

Sociale daling neemt steeds meer toe

Het opleidingsniveau van de Nederlandse bevolking stijgt nog steeds, maar tegelijkertijd groeit het aantal jongeren dat het opleidingsniveau van hun ouders niet minstens weet te evenaren. Hoogleraar Maarten Wolbers constateert een sociale daling.
Door Maarten Wolbers
1 augustus 202222 juli 2022
  • Onderwijs
  • Ongelijkheid

Betrek de omgeving van de school bij burgerschapsonderwijs

Het burgerschapsonderwijs is nog altijd niet op niveau. Anton Boonen en Mirjam van der Ven van Hogeschool Utrecht verwachten weinig van de nieuwe wet die de burgerschapsopdracht verduidelijkt. Zij zien meer kansen voor bevordering van burgerschap in nauwere samenwerking tussen scholen en de omgeving. Te beginnen in en tussen de opleidingen van professionals.
Door Anton Boonen, Mirjam van der Ven
17 mei 202216 mei 2022
  • Burgerschap
  • Onderwijs

Berichtnavigatie

Oudere berichten
Nieuwere berichten
  • Arbeid & economie
    → Alles in Arbeid & economie
  • Bestaanszekerheid
    • Bestaanszekerheid
    • Armoede
    • Jeugdwerkloosheid
    • Management
    • Marktwerking
    • Ongelijkheid
    • Re-integratie
    • Schulden
    • Wajong
    • Werkloosheid & Werkgelegenheid
    • Zelfstandig ondernemerschap
    → Alles in Bestaanszekerheid
  • Migratie & Integratie
    • Discriminatie
    • Etniciteit
    • Vluchtelingen
    → Alles in Migratie & Integratie
  • Onderzoek & Wetenschap
    • Ethiek
    • Evidence based
    • Onderzoeksmoeheid
    • Sociologisch onderzoek
    • Wetenschap en innovatie
    → Alles in Onderzoek & Wetenschap
  • Overige
    • Dakloosheid
    • Dialoog
    • Duurzaamheid & Milieu
    • Eenzaamheid
    • Emancipatie
    • Gedrag
    • Geschiedenis
    • Internet en sociale media
    • Kunst en cultuur
    • LHBT
    • Media
    • Moraliseren
    • Platteland
    • Polarisatie
    • Preventie
    • Publieke omgangsvormen
    • Rechtvaardigheid
    • Religie
    • Samenwerking
    • Sociale stijging
    • Technologie
    → Alles in Overige
  • Participatie
    • Assertieve burgers
    • Burgerparticipatie
    • Burgerparticipatie
    • Burgerschap
    • Civil society
    • Ervaringsdeskundigheid
    • Vrijwilligerswerk
    • Wijk & Lokaal beleid
    • Gemeentebeleid
    • Gemeentefinanciën
    • Ruimtelijke Ordening
    • Wijkaanpak
    • Wonen
    • Zelforganisatie
    → Alles in Participatie
  • Politiek
    • Bemoeizuchtige overheid
    • De crisis en sociaal beleid
    • Decentralisatie
    • Europese Unie
    • Macht
    • Publiek management
    • Verkiezingen
    • Verkiezingen 2021
    → Alles in Politiek
  • Rechtsstaat
    • Criminaliteit
    • Misdaadbestrijding
    • Privacy
    • Radicalisering
    • Veiligheid
    → Alles in Rechtsstaat
  • Sociale vraagstukken
    → Alles in Sociale vraagstukken
  • Zorg & Welzijn
    • AWBZ-steun
    • Eigen kracht
    • Ervaringsdeskundigheid
    • Geestelijke Gezondheidszorg
    • Gezondheid
    • Pandemie
    • Sport
    • Voeding
    • Jeugd, Gezin & Onderwijs
    • Huiselijk geweld
    • Jeugdzorg
    • Jongeren
    • Multiprobleemgezinnen
    • Onderwijs
    • Opvoeding
    • LVB
    • Mantelzorg
    • Ouderen
    • Sociaal werk
    • Sociale wijkteams
    • Sociale zekerheid
    • Verslavingszorg
    • Welzijn Nieuwe Stijl
    • Wmo
    → Alles in Zorg & Welzijn
Sociale Vraagstukken
  • Bestaanszekerheid
  • Gezondheid
  • Migratie & Integratie
  • Jeugd, Gezin & Onderwijs
  • Onderzoek & Wetenschap
  • Overige
  • Participatie
  • Politiek
  • Rechtsstaat
  • Wijk & Lokaal beleid
  • Zorg & Welzijn
  • Contact
  • Over deze site
  • Auteursrichtlijnen
  • Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken

Sociale Vraagstukken is een initiatief van:

  • Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken
  • Nederlandse Sociologische Vereniging
  • Erasmus School of Social and Behavioural Sciences
  • Tranzo | Universiteit van Tilburg
  • Kenniscentrum Sociale Innovatie | Hogeschool Utrecht
  • Movisie
Copyright © 2007 ‑ 2025, Sociale Vraagstukken. Alle rechten voorbehouden. | Privacyverklaring | Theme: sv2016 by Erwin Sala.