Alles wat naar links ruikt, wordt tegenwoordig op de vuilnisbelt gesmeten. De planeconomie ligt er al een tijd, en na jaren slopen is ook de maakbare samenleving klaar voor de groeiende afvalberg. De burger moet het voortaan zelf maar uitzoeken. Prima, maar dan wil hij wel vertrouwd en gerespecteerd worden. 
In de Miljoenennota is het een en al behoudzucht dat de klok slaat. Het kabinet kiest niet voor noodzakelijke systemische hervormingen nodig om kansen te vergroten, maar kort slechts op uitgaven. Die komen het hardste aan bij de meest kwetsbare groepen in de samenleving.
De economische crisis is het gevolg van een onbegrensd optimisme en verminderd risicobesef. Na dertig jaar schulden maken, is de koek op, ook in Nederland. Om de crisis te bestrijden en de schuldenberg te verkleinen, moet de burger zich weer bewust worden van de risico’s die aan lenen zijn verbonden.