RECENSIE Jan de Ridder – De transparante overheid

Gemeentelijke rekenkamers zijn vrij onbekend bij het publiek. Zelf willen ze aanwezig zijn in het maatschappelijke debat. Jan de Ridder gaf bij zijn afscheid als directeur van de Rekenkamer Metropool Amsterdam (RMA) een kijkje in de keuken in het boek De transparante overheid.

Toen het dualisme begin deze eeuw in gemeenten werd ingevoerd, kregen gemeenteraden nieuwe hulpmiddelen om hun werk aan te kunnen, zoals rekenkamers en een raadsgriffie. Later werd vanwege decentralisaties lokaal beleid voor bewoners nog belangrijker.

Het boek van De Ridder is vooral een bestuurskundig werk waarin hij gemeenteraden als een ware ‘bovenmeester’ streng doch rechtvaardig en met een positieve blik talrijke aanwijzingen geeft om doelgerichter te werken.

Burgerparticipatie

Ook voor de sociale sector zit er in zijn terugblik veel waardevols. Zo waarschuwde zijn RMA voor de rommelige transitie rond de zorgdecentralisatie en de beperkingen van te hoog ingeschatte zelfredzaamheid. En bij de jeugdzorg werd aangetoond dat risico’s tevoren niet goed zijn geanalyseerd en informatie niet op peil is gebracht. Daardoor is van de enorme kostenstijgingen niet aan te tonen dat die het gevolg zijn van extra verleende zorg.

Ook al is een rekenkamer(commissie) verplicht gesteld, sommige gemeenten stelden dit orgaan niet in

De Ridder stelt dat als de lat in de maatschappij hoog ligt, we moeten accepteren dat er mensen zijn die ondersteuning nodig hebben om hun plaats in de maatschappij te kunnen innemen. Onderzoek onderstreept daarmee vaak praktijkervaring.

Onderzoek naar burgerparticipatie toonde aan dat burgers echt betrokken willen worden en zich storen aan te veel geheimhouding van gegevens. Ze willen met de overheid spreken op een gelijk speelveld. Dat vraagt verandering van de gemeentelijke cultuur en verschuiving van de machtsbalans.

Niet leren van eigen fouten

Toch minder saai dan je zou denken! Weliswaar werkt de rekenkamer als hulpmiddel voor de gemeenteraad, maar bewoners zijn degenen om wie de onderzoeken uiteindelijk draaien. Daarom is het goed om te weten dat maatschappelijke organisaties bij rekenkamers kunnen aandringen op onderzoek. Zo onderzocht de RMA zaken op het gebied van armoede, wonen en de gedeelde stad.

Wel slordig dat het Rijk heeft toegestaan dat sommige gemeenten een raadscommissie de rekenkamerfunctie laat verrichten, wat neerkomt op het keuren van eigen vlees. En nog erger: ook al is een rekenkamer(commissie) verplicht gesteld, sommige gemeenten stelden dit orgaan niet in en hebben geen behoefte om te leren van de eigen fouten. Want daar gaat het om.

Het steeds meer politiserende sociaal werk kan iets met de wel goed draaiende rekenkamers. Sociaal werkers zijn zich steeds meer bewust van het gegeven dat individuele zorg beperkt is en signalering naar politici erbij hoort om beleidsbijsturing mogelijk te maken. Welnu: praat eens met jouw rekenkamer over je zorgen. Gebruik dit instrument van onze democratische rechtsorde!

Jan de Ridder, De transparante overheid. Grip vergroten en verantwoording afleggen, 264 p. Amsterdam: Van Gennep, 2022

Jan van Eeden is socioloog en oud-wethouder Sociale Zaken.

 

Foto: © FloorFoto - Floor Godefroy

Dit artikel is 599 keer bekeken.

Reacties op dit artikel (4)

  1. Gemeentelijke rekenkamers hebben ook liggen slapen als het gaat om het controleren van de financiële huishouding. Jaarrekeningen geven in de praktijk een misleidend beeld van de werkelijke financiële situatie. Niet alle baten en lasten worden in de Winst- en Verliesrekening verantwoord zoals het resultaat van het Eigen Vermogen laat zien.
    Accountant geven zonder meer heen handtekening voor deze misleidende jaarrekeningen en rekenkamers kijken de andere kant uit.
    Een Nederlands financieel schandaal van de eerste orde vergelijkbaar met die van de toeslagenaffaire.
    Register Accountant drs.Leo Verhoef uit Wijk bij Duurstede opponeert al jaren tegen deze financiële wantoestand.
    De gevestigde politiek is niet bereid dit aan te pakken omdat zij zelf voor deze financiële wanttoestand verantwoordelijk zijn geweest.

    http://www.leoverhoef.nl/

  2. Rekenkamers zijn geen accountants. Zoals uit de reactie van Marius van Huygen blijkt wekt hun naam verwarring op! Rekenkamers lichten beleidsonderdelen door op effeciviteit en efficientie. Voor een goed werkende rekenkamer ( zoals de Amsterdamse maar lang niet allemaal) heeft een gemeenteraad wel degelijk respect. Hun onderzoek steunt de Raad in zijn controletaak richting college en indirect dus ook bewoners. De rekenkamers kunnen veel beter benut worden dan nu het geval is. Ik ben niet geneigd dit democratisch instrument overboord te gooien. Benut het!

  3. Voor een goede democratische controle moet de gemeenteraad zich op juiste jaarcijfers van de begroting en jaarrekening kunnen baseren. En dit is in de meeste gevallen niet het geval.
    Rekenkamers zijn vrij op basis van eigen initiatief de praktische functie en nut van de jaarrekening te beoordelen en te bekritiseren.
    De kwaliteit van de huidige gemeentelijke jaarrekeningen geven daartoe aanleiding om dit door de rekenkamer te laten analyseren. Zij laten dit na omdat gemeenteraden hebben besloten de jaarrekening niet zelf te beoordelen omdat de accountant haar handtekening hieronder heeft gezet. Hierbij geldt dat de jaarrekening klopt omdat de accountant dat heeft gezegd.
    Maar dat is niet het wezen van parlementaire controle op gemeentelijke financiën.
    Hierbij kan de vraag gesteld worden of de rekenkamer toch niet teveel tot dienstmaagd van B&W en de Gemeenteraad is verworden.

  4. Jaarrekeningen Gemeente Amsterdam

    De gemeente presenteerde over de jaren 1998-2018 een voordelig saldo van € 1.309 miljoen.
    In werkelijkheid was er een voordelig saldo van € 5.382 miljoen.
    Boekhoudfraude dus van € 4.073 miljoen.

    De gemeente presenteerde over de jaren 2019-2021 een nadelig saldo van € 191 miljoen.
    In werkelijkheid was er een nadelig saldo van € 407 miljoen.
    Boekhoudfraude dus van € 216 miljoen.

    Bron: http://www.leoverhoef.nl/dossiers/amsterdam.html

    Alle reden voor de Amsterdamse Rekenkamer om hier geen werk van te maken of minstens vragen bij te stellen?
    Een goed werkende rekenkamer? Dat zij geen accountant zijn pleit hun niet vrij hier hun verantwoordelijkheid te nemen en aan de bel te trekken.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *