Dossier Leven met corona Van avondklok naar noodklok? De rek is eruit: studenten willen weer naar school. Ze hebben genoeg van het online onderwijs. Meer interactie, betere informatie en vooral ook het betrekken van studenten bij het bedenken van oplossingen kunnen voorkomen dat straks de noodklok voor hen moet worden geluid. Tips van en voor studenten om de coronacrisis door te komen. Door Sjaak Toonen, Machteld de Jong, Rutger Kappe, Linda Adrichem, Jacqueline Meijer, Marije de Boer, Lieke Woelders5 april 20211 april 2021 Jongeren Pandemie
Dossier Vluchtelingen in Nederland Laten we aan inburgering net zulke hoge eisen stellen als aan zorg en onderwijs Het inburgeringsbeleid heeft een U-bocht genomen. Met de nieuwe inburgeringswet is het motto van ‘eigen verantwoordelijkheid’ van de baan en krijgen gemeenten wederom de regie. Maar de marktwerking blijft grotendeels bestaan. Voor het lokale inburgeringsonderwijs zijn daarom nationale kwaliteitseisen en toezicht nodig, net als voor al ons onderwijs. Door Monique Kremer23 maart 202125 maart 2021 Immigratie & Integratie Onderwijs
Om de democratie te behouden, moeten we veranderen De debatten voor de Tweede Kamerverkiezingen verlopen saai en voorspelbaar. We zouden daardoor bijna vergeten dat de democratie onder druk staat, en dat jongeren de grote verliezers zijn. Voormalig ambtenaar, lobbyist en consultant Maarten Koningsveld betoogt in zijn boek ‘Democratie in Crisis’ dat we moeten veranderen om de democratische rechtsstaat te behouden. Een fragment. Door Maarten Koningsveld16 maart 202116 maart 2021 Jongeren Politiek
Financieel onafhankelijk zijn beschermt vrouwen niet per se tegen partnergeweld Is financiële afhankelijkheid een risicofactor voor partnergeweld tegen vrouwen? En omgekeerd, beschermt financiële onafhankelijkheid dan tegen partnergeweld? Deze vragen blijken niet eenduidig te beantwoorden. Zo kan het hebben van werk bescherming bieden tegen het voortduren van partnergeweld, maar gelijktijdig ook een risicofactor zijn voor (de herhaling van) partnergeweld. Door Suzanne Bouma, Renée Römkens2 maart 20211 maart 2021 Emancipatie Huiselijk geweld
‘Ga een vak leren’ is niet altijd het beste advies De transitie van school naar werk is een belangrijke periode in de carrière. Vaak wordt gedacht dat jongeren met een beroepsspecifieke opleiding een voordeel hebben bij het betreden van de arbeidsmarkt. Maar geldt dat wel voor alle studenten? Door Lucille Mattijssen, Wendy Smits, Dimitris Pavlopoulos15 februari 202112 februari 2021 Arbeid & Economie Onderwijs
Dossier 1 op de 4 – kindermishandeling Niet ‘meldcultuur’, maar knelpunten in jeugdbescherming moeten meer aandacht krijgen Glazenwassers die kindermishandeling ‘opsporen’ en ouders die mishandeling wordt verweten als hun kind niet ontbijt of spijbelt. Media spreken van een ‘meldcultuur’. Mariëlle Dekker weerspreekt dit – opdat kinderen en ouders om hulp durven blijven vragen. Door Mariëlle Dekker8 februari 20215 februari 2021 Jeugdzorg
Onderwijs past nog steeds niet alle kinderen Het doel van de Wet passend onderwijs is om alle kinderen, ook die met een handicap, naar dezelfde, gewone school te sturen. Ruim zes jaar later is die doelstelling nog niet gerealiseerd. De Leidse Lector Residentiële Jeugdzorg Peer van der Helm vindt dat het ministerie van Onderwijs meer realisme moet tonen. Door Peer van der Helm13 januari 20218 januari 2021 Gedrag Onderwijs
Dossier Klassen Nakijken – Aflevering 7 (slot): De mythe van de meritocratie Voor Sociale Vraagstukken blikt socioloog Thijs Bol elke week terug op Klassen, de documentaireserie van omroep Human. Na de zevende en laatste aflevering maakt hij de balans op. ‘Klassen mij heeft doen inzien dat er niet één oplossing is om kansenongelijkheid tegen te gaan.’ Door Thijs Bol12 januari 202112 januari 2021 Onderwijs Ongelijkheid
Dossier Klassen Nakijken – Aflevering 6: De scholensluiting als vergrootglas Voor Sociale Vraagstukken blikt socioloog Thijs Bol elke week terug op Klassen, de documentaireserie van omroep Human. Vandaag aflevering 6, over gesloten scholen, thuisonderwijs en de gevolgen ervan voor kansenongelijkheid. Door Thijs Bol5 januari 202112 januari 2021 Onderwijs Ongelijkheid