COLUMN De wens van het volk?

Zondebokdenken biedt geen oplossing, ook niet voor de PVV-stemmers, schrijft socioloog Mieke van Stigt in haar eindejaarscolumn.

De wens van het volk staat weer centraal in het openbare debat. Na de winst van de PVV twitterde Geert Wilders opgetogen: ‘De PVV moet regeren. Het volk heeft gesproken. En ons de grootste gemaakt. Dat heet democratie. Speel daarmee geen spelletjes.’

Giftigheid

Dat heet democratie, aldus degene die decennialang met een niet aflatende giftigheid sprak van een ‘nepdemocratie’ en een ‘nepparlement’. Degenen die nu protesteren tegen de overwinningsclaims van Wilders moeten zich ineens neerleggen bij de democratie, want dit is de wens van het Volk.

Diverse columnisten, zoals Caroline de Gruyter in NRC, wezen er al terecht op dat minder dan een kwart (23,5 procent) van de stemmers voor Wilders kozen en dus meer dan driekwart niét. Hieraan herken je de populist, stelt De Gruyter: ze claimen hun winst, hoe beperkt ook, als dé wens van hét volk. Op dezelfde manier claimde Donald Trump destijds de overwinning, ook al had Hillary Clinton numeriek meer stemmen gekregen.

Het is nog maar de vraag of de problemen van de PVV-stemmers nu opgelost gaan worden

Maar met democratie heeft dat niets te maken, in een democratie worden immers álle mensen op voet van gelijkheid vertegenwoordigd, juist ook de minderheden. Dit is vastgelegd in onze grondwet, diezelfde grondwet die door Wilders met voeten getreden wordt en waarover de onderhandelaars voor een nieuwe coalitie eens een middagje gaan praten.

Horrorscenario

Het is nog maar de vraag of de problemen van de PVV-stemmers nu opgelost gaan worden. Wanneer in een horrorscenario morgen alle (oud-)migranten uit Nederland zouden vertrekken, zou de economie onderuitgaan en Wilders zijn vrouw kwijt zijn (en onze koning ook).

De vraag is dan ook of de migratie in het algemeen en de islam in het bijzonder (de unique selling points van Wilders) echt de grootste problemen van de kiezers zijn. Op Urk bijvoorbeeld is de bevolking voor meer dan 95 procent autochtoon, maar toch werd de PVV er (na de SGP) de tweede partij. In Volendam, met nóg minder niet-westerse allochtonen onder bevolking, werd de PVV de grootste partij.

Pesten in het groot

Wanneer we de ontwikkelingen bekijken met enige kennis van pesten in ons achterhoofd, zien we belangrijke parallellen. Pesten is een proces van sociale uitsluiting. Dat zie je in schoolklassen, op de werkvloer en in de samenleving als geheel.

Alles wordt uit de kast getrokken om aannemelijk te maken dat deze uitsluiting terecht is

Waar in tijden van vrede en veiligheid groepen relatief horizontaal zijn, gaan mensen bij onrust en onveiligheid op zoek naar groepsbinding en sterk leiderschap. Er is behoefte aan een positieve groepsidentiteit (wij zijn beter, wij hebben gelijk), die vaak gevormd wordt door een gemeenschappelijke vijand of zondebok aan te wijzen, met een veronderstelde inferioriteit of schuld.

Vervolgens wordt alles uit de kast getrokken om ook aannemelijk te maken dat deze uitsluiting terecht is, dat de andere groep (of persoon) werkelijk slechter is en de oorzaak van alle problemen. Zo ontstaat de situatie dat er mensen zijn naar wie geluisterd wordt en mensen die geen recht hebben iets te zeggen; mensen die getroost worden en mensen wier pijn niet belangrijk is. Mensen die bij ‘wij’ horen en mensen die tot ‘zij’ worden bestempeld.

Abject gedrag

De keuze van de zondebok of uitgesloten groep ligt niet altijd voor de hand. In een studie van de socioloog Norbert Elias in de jaren zestig, genaamd De Gevestigden en de Buitenstaanders, werd beschreven hoe er in een Engels arbeidersstadje sprake was van een dominante groep die zichzelf met succes als goed presenteerde, en de inwoners van de andere wijk als slecht, crimineel en inferieur. Alleen: in alle demografische opzichten waren de kenmerken van de bevolking van beide buurten gelijk: opleiding, inkomen, etniciteit, enzovoorts. De uitsluiting kon niet uit eigenschappen van de ‘inferieure’ buurt verklaard worden.

Een zondebok moet vooral zondebok blijven

Op dezelfde manier kan uitsluiting op het werk of in de klas niet verklaard worden uit eigenschappen van het slachtoffer. Rood haar, overgewicht of een andere huidskleur zijn geen enkel excuus voor anderen om zich tegenover deze persoon te misdragen. Pestgedrag is abject gedrag en dat weten we best.

Rechtvaardigen van pesten

Het rechtvaardigen van pesten vereist dus nogal wat moeite: voortdurend wordt herhaald en geroddeld dat de ander ‘raar’ is, uitsluiting aan zichzelf te danken heeft of ‘niet weerbaar’ genoeg is. Maar als het slachtoffer zich verzet of van zich afbijt, is hij ‘agressief’. Want een zondebok moet vooral zondebok blijven.

Pesten en uitsluiten kunnen niet verklaard worden vanuit eigenschappen van het slachtoffer

Uitsluiting is dus niet zo eenvoudig en logisch als het lijkt. Het kost behoorlijk wat tijd en moeite om het aannemelijk te maken en te houden. De debatten tussen de lijsttrekkers gingen steeds weer over migratie en de druk ervan op volkshuisvesting, over de verspreiding van opvang van vluchtelingen. De boodschap was duidelijk: zij zijn ons grote probleem. Dit werd in de media kritiekloos herhaald.

Zondebokken

Twee dingen zijn belangrijk. Ten eerste de volgorde, namelijk dat de behoefte tot uitsluiten aan de rechtvaardiging voorafgaat. Onveiligheid leidt tot groepsvorming, tot zoekgedrag dat zich na enig uitproberen richt op de persoon of groep die op dat moment, om welke reden dan ook, het kwetsbaarst is. De reden wordt er vervolgens bij gezocht.

Het pesten en uitsluiten kunnen dus niet verklaard worden vanuit eigenschappen van het slachtoffer. Dat is één. Het tweede is dat onveiligheid op deze manier leidt tot méér onveiligheid. Wangedrag tegenover anderen wordt immers niet gecorrigeerd, vaak zelfs beloond.

Vluchtelingen en mensen met een moslim/migratieachtergrond zijn niet de enige zondebokken

Vluchtelingen en mensen met een moslim/migratieachtergrond zijn hierbij niet de enige zondebokken. Tijdens de coronacrisis werden dikke mensen als schuldigen aangewezen: hun gewicht werd verondersteld hun eigen keuze te zijn, en nu hielden zij bovengemiddeld vaak de ziekenhuisbedden bezet. Slachtoffers van corona werden daarbij omgedoopt in ‘dor hout’, (dixit Marianne Zwagerman) die waren anders ook wel gesneuveld. Alsof het bomen zijn en geen mensen. Asielzoekers worden vaak voorgesteld als natuurramp (‘stroom’), in plaats van als mensen in nood.

Andere zondebokken zijn mensen met een lhbtiq+ identiteit (zie de agressie tegen Pride-vlaggen) en mensen die opkomen voor het algemeen belang (het klimaat bijvoorbeeld, of een coronabeleid dat mensen beschermt) of opkomen voor de belangen en de pijn van minderheden (mensen die protesteren tegen Zwarte Piet of voor de rechten van lhbtiq+ mensen). Zij  worden aangemerkt als ‘woke’ en met disproportioneel geweld bestreden.

Wat mensen willen

Terug naar de oorsprong van uitsluiting: onveiligheid. Wat mensen willen zijn basale zaken zoals inkomen, huisvesting, rechtvaardigheid, vertrouwen en veiligheid. Een regering dus, die de belangen van álle mensen eerlijk en gewetensvol behartigt. Niet voor niets boekte Pieter Omtzigt met zijn Nieuw Sociaal Contract een even grote winst (plus twintig zetels) als Wilders.

Nog los van de vraag wat Omtzigt hiermee gaat doen: het idee van een sociaal contract dateert uit de zeventiende en achttiende eeuw en verwijst naar de manier waarop burgers hun gemeenschappelijke belangen in handen leggen van machthebbers.

Als vandaag de één uitgesloten kan worden, kun jij morgen de volgende zijn. Mensen weten dat

Dit ‘contract’ is onder druk komen te liggen: het sociale weefsel van onze samenleving brokkelt af, publieke voorzieningen, zoals volkshuisvesting, werden vermarkt. Grondstoffen, het klimaat en de mensen worden steeds verder uitgemolken, de kosten daarvan (vervuiling en ziekte) worden de samenleving in gekieperd en de winst verdwijnt in de zakken van rijke mensen die steeds rijker worden. Ondertussen dreigen (heersen) klimaatcatastrofes, oorlogen en pandemieën. De overheid laat het afweten en mensen vertrouwen elkaar niet meer.

Geen oplossing

Het wrange is dat zondebokdenken geen oplossing biedt, ook niet voor de PVV-stemmers. Zoals een pestende klas een onveilige klas is, is een uitsluitende samenleving een onveilige samenleving. Kinderen die hier geboren zijn, vragen zich nu af of zij wel mogen blijven of naar een voor hen onbekend land moeten, weg van hun vriendjes, weg van het land waar zij geboren zijn. Mensen met kritiek zijn niet langer veilig, dit geldt ook voor columnisten, politici, rechters.

Wanneer zondebokdenken en ontmenselijking nodig zijn om de bestaande orde te rechtvaardigen, is uiteindelijk iedereen in gevaar. Als vandaag de één uitgesloten kan worden, kun jij morgen de volgende zijn. En mensen weten dat.

Mieke van Stigt is socioloog en pedagoog.

 

Foto: Lize Kraan

Dit artikel is 2590 keer bekeken.

Reacties op dit artikel (9)

  1. Goede analyse, ik denk echter dat een deel van de aanhang van PVV zich ook gepest voelt. Weggezet als wappie, dom racistisch, klootjesvolk. Het zijn kwalificaties die in columns en vooral op sociale media ook veel langskomen.

  2. Wat is nu de echte verklaring voor de enorme winst van de PVV? De bevolking van Urk en Volendam heeft geen overlast van asielzoekers te dulden maar stemden toch massaal op de partij van Geert Wilders. Kennelijk heerst er een onbestemd gevoel van onbehagen en machteloosheid.

  3. @ Peter: Er wordt over de winst van de PVV al veel gezegd (en er wordt veel minder gezegd over de enorme opkomst, evenveel winst, van Omtzigt). De meest gehoorde verklaring is dat er onvrede is bij “het volk”, dat “men zich niet gehoord voelt”, en dat hoor je dus dagelijks in zo’n beetje alle media. Voor een groep die niet gehoord zou worden hebben ze een enorm podium, zal ik maar zeggen.
    De media zelf hebben er een grote rol in gehad, door dit frame uittentreure te herhalen en door rechtse politici voortdurend in de spotlights te zetten. Kort gezegd kreeg dit verhaal én de rechtse partijen heel veel gratis zendtijd. Heel Nederland wordt tegenwoordig wakker met de Telegraaf, dank zij WNL.
    Wat er is gekweekt is een gevoel van identiteit (wij zijn het echte volk), een gevoel van slachtofferschap van “links” (“ze” pakken ons alles af) en een gevoel van entitlement: wij hebben het recht op ruimte, we bepalen zelf wel, aan ons de revolutie (denk aan alle omgekeerde vlaggen in het landschap). Regels gelden alleen voor anderen, wij willen vuurwerk – desnoods illegaal- want daar hebben wij recht op.

  4. Een sociaal contract kun je ook weer opzeggen. De partij die daar ook een groot voorstander van zegt te zijn, is echter wel in de afgelopen jaren de hofleverancier van de PVV geworden. Waarom? Omdat “laagopgeleiden ” door prominenten binnen die partij voor achterlijk worden uitgemaakt, gewantrouwd moeten worden zoals door de invoering van de participatiewet. De PVV was daar op tegen, en nu diens hofleverancier min of meer noodgedwongen moet fuseren met een andere partij vraag ik mij af waar die partij het heeft laten liggen.

  5. Goed stuk met voor mij een juiste analyse en ook nodige aandacht vestigend op populisme. Als het gaat om politieke partijen, ook in de comments, wat mij betreft is het steeds een preken voor eigen parochie (onze partij is de beste!) met erg veel ruimte voor ego’s (sterke(?) leiders (?)). Al veel te lang mis ik het in staat zijn of de mogelijkgeid willen vinden om over de eigen schaduw heenbte stappen en gezamenlijk te gaan werken aan het oplossen en beantwoorden van maatschappelijke problemen en vraagstukken. Dát ontbreekt nogal en draagt m.i. bij aan een gevoel van niet gehoord worden. Daarnaast verloopt andere broodnodige vernieuwing van onze democratie, waar bij overheid daad bij woord moet voegen en de burger daadwerkelijke regie zou moeten geven (t/m besluitvorming!), supertraag. Tegelijkertijd vraagt de overheid, zoals ook geschetst in het artikel, steeds meer over de schutting de samenleving in. Zorg voor elkaar versus een groeiend wantrouwen in ons (politieke) systeem en, helaas, ook in elkaar. Al decennia lang. Niet te rijmen trends. Daaroverheen komt dan ook nog bezuiniging op bezuiniging op vooezieningen en diensten om een sociale infrastructuur te bouwen en onderhouden. Zo kan ik nog wel even doorgaan…

  6. Heel goed geschreven. Laat staan dat het populisme en het pesten nog toegestaan wordt op sociale media en dit zich als een olievlek kan uitbreiden. Het knippen en plakken en filmpjes maken en op de mens spelen en bodyshaming wordt nog vaak gewoon laten staan, laat staan al in de titel wat vaak al intimidatie is.

  7. Een belangrijk artikel naar mijn mening. Mieke van Stigt benadrukt de fundamentele behoefte van mensen aan veiligheid en stabiliteit. Het zijn de tijdens de evolutie vastgelegde fundamentele waarden die belangrijker zijn dan morele waarden. Morele waarden gedijen slechts als aan de eisen veiligheid en stabiliteit is voldaan.

    Dan rijst de vraag of veiligheid en stabiliteit voor alle Nederlanders in de afgelopen 20/30 jaar op dezelfde manier veranderd zijn. De conclusie dient te zijn dat dat niet het geval is. De verkiezingsuitslag is de weerslag van het feit dat de grootstedelijke linkse dominantie over moraliteit niet door de rest van het land geaccepteerd wordt. De zo door links gewenste voortrekkersrol van de stedelijke elites faalt. Niet eerder liet het stemgedrag dat zo duidelijk zien.

    In 2 zinnen benoemt Mieke van Stigt de kern van de onderliggende oorzaak:
    ‘Waar in tijden van vrede en veiligheid groepen relatief horizontaal zijn, gaan mensen bij onrust en onveiligheid op zoek naar groepsbinding en sterk leiderschap. ‘
    ‘Wanneer we de ontwikkelingen bekijken met enige kennis van pesten in ons achterhoofd, zien we belangrijke parallellen. Pesten is een proces van sociale uitsluiting. Dat zie je in schoolklassen, op de werkvloer en in de samenleving als geheel.’

    Juist de grootstedelijke elite heeft zich sterk georganiseerd om haar onrust (klimaat) en onveiligheid (positie minderheidsidentiteiten) te uiten en anders denken daarover dwingend aan alle anderen op te leggen. Dat is morele hoogmoed, dat is het pesten van hele bevolkingsgroepen.

    Ik vind het onbegrijpelijk dat linkse denkers en linkse activistische drammers zich dat niet realiseren en na de zware nederlaag hun gedrag niet hebben aangepast. Het is een toonbeeld van Exclusief Denken, Precies wat zij de tegenstanders verwijten. Ook Mieke van Stigt ontkomt daar niet aan.

    Er is een fundamentele omslag naar Inclusief Denken nodig. Denken waarbij er met open oren naar elkaar geluisterd wordt. Dat zal niet gaan gebeuren met een kabinet waarbij een van de 2 vleugels dominant is. De oplossing is het minderheidskabinet waar Pieter Omtzigt zo op hamert. Een kabinet dat permanent op zoek moet naar draagkracht voor het beoogde beleid.

    Het blokkeren en bezetten van autowegen door boeren of ER past daar niet bij. Ook niet het verstoren van culturele evenementen van tegenstanders. En ook niet het dwangmatig afdwingen van beleid dat de stabiliteit en veiligheid van hele bevolkingsgroepen, zoals werkzaam in de food sector, fundamenteel in gevaar brengt.

    Alleen een breed gedragen terugkeer naar Inclusief Denken brengt ons terug naar oplossingen en draagvlak dat wij allen nu zo nodig missen.

    Inclusief denken

    Niets is moeilijker dan een oude denkwijze, een oud denkpatroon op te geven en zich een nieuwe wijze van denken eigen te maken. Toch is dit het eerste dat moet gebeuren. Dit omzetten van ons denken, dit om-denken, gaat aan een nieuw handelen vooraf.1) Daarom kan niet voldoende nadruk worden gelegd op de primaire noodzaak van een ander denken.
    Tegenover het oude antagonistische, exclusieve denken zou ik als adequaat antwoord op de totaal veranderde situatie willen stellen: een nieuw inclusief denken.
    Daaronder versta ik een denken, dat er principieel van uit gaat dat mijn heil (geluk, leven, welvaart) niet verkregen wordt ten koste van of zonder de ander, maar dat het alleen verkregen kan worden als ik tegelijk het heil van de ander beoog en bevorder.
    Deze uitspraak is niet idealistisch, maar realistisch. De bedoeling is niet dat het edeler of mooier is om het heil van de ander te bevorderen, maar dat het verstandiger is. En dat het daarom niet onedel en laag is om alleen voor eigen heil en welvaart te werken, maar dwaas.

    Dr. F. Boerwinkel, Inclusief denken, Een andere tijd vraagt een ander denken, 1966, uitgever Paul Brand.

    1) Dit betekent niet, dat men eerst met een nieuw denken klaar moet zijn, voor men tot nieuw handelen kan komen. Dit is een voortdurende wisselwerking: elk begin van nieuw handelen versterkt ook weer een nieuw denken.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *