Pedagogische stem ontbreekt in publiek debat

Kinderen en jongeren groeien op in een wereld waarin de ene na de andere crisis zich aandient. Pedagoog Sophie Vermaning roept de pedagogische beroepsgroepen op zich meer in het publiek debat over maatschappelijke vraagstukken te mengen.

Terwijl mijn zoontje van 2,5 havermout zit te eten, scroll ik door het nieuws. Ik lees een artikel over Stichting Nidos die op eigen houtje voor 150 jonge vluchtelingen uit Ter Apel opvangt regelt. Kinderen en jongeren die in hun eentje naar Nederland zijn gevlucht en onder erbarmelijke omstandigheden buiten hebben moeten slapen. De tranen schieten in mijn ogen. Wat geweldig dat Stichting Nidos dit doet en wat een intens falen dat het de Nederlandse overheid niet lukt om deze kinderen veilig onder te brengen.

De stem van professionals met een pedagogische opdracht is amper te horen

Het bericht is een klein sprankje hoop in een aaneenschakeling van overweldigende ellende. Mensen kunnen hun energierekeningen niet meer betalen, kinderen gaan steeds vaker met honger naar school, meisjes kampen toenemend met emotionele problemen door hoge prestatiedruk in het onderwijs.

De ene na de andere maatschappelijke crisis dient zich aan en als klap op de vuurpijl worden toekomstige generaties geconfronteerd met een ernstige klimaatcrisis. Ik kijk naar mijn zoontje en beeld me zijn toekomst in. De moed zakt me in de schoenen.

Hoe kan ik mijn zoontje goed opvoeden in een samenleving waarin zoveel uitsluiting plaatsvindt? Hoe kan ik zorgen dat zijn geluk niet ten koste gaat van het geluk van andere kinderen? Hoe zal de planeet er überhaupt uitzien op het moment dat hij in staat is om mij hier vragen over te stellen? Zet ik me genoeg in voor een structureel betere toekomst voor hem? Het enige antwoord wat ik kan bedenken is nee. Absoluut niet.

Tekortschieten als beroepsgroep

Als moeder maak ik me zorgen over de maatschappij waar mijn zoon in opgroeit, maar daarnaast voel ik me ook vanuit mijn professionele rol verantwoordelijk voor die maatschappij. Ik ben pedagoog en leid zelf bij de opleiding Pedagogiek aan Hogeschool Inholland toekomstig pedagogen op. Ik zie om mij heen pedagogische professionals hard werken om kinderen, jongeren en gezinnen te ondersteunen die zich in kwetsbare situaties bevinden. Toch bekruipt mij bij confrontaties met brede maatschappelijke problematiek en crisissen steeds vaker het gevoel dat we als pedagogische beroepsgroepen tekortschieten.

We schuiven niet aan bij talkshows om onze verontwaardiging uit te spreken

Pedagogiek is bij uitstek het vakgebied dat zich bezighoudt met de grote maatschappelijke opvoedvraagstukken en dilemma's en toch is de stem van professionals met een pedagogische opdracht amper te horen in het publieke debat. Wij zijn deskundig in het signaleren van hulpvragen en het bieden van passende ondersteuning, maar lijken zelf te verdrinken in de complexiteit van de dagelijkse praktijk.

Niet collectief in opstand

Onze pedagogische stem ontbreekt in het publieke debat terwijl we onze kinderen en jongeren geen structureel veilige en gelijkwaardige ontwikkelruimte meer kunnen bieden. Zo ging het tijdens de coronacrisis slecht met een groot deel van onze jeugd. Het perspectief van medische experts voerde lang de boventoon in de media en politieke debatten over beleidskeuzes, terwijl het pedagogisch perspectief, dat gericht is op de rechten, het welzijn en de ontwikkelkansen van kinderen en jongeren, nauwelijks naar voren kwam.

De jeugdzorg staat enorm onder druk en we worden moedeloos van het gebrek aan structurele steun vanuit de overheid, maar toch komen we niet collectief in opstand.

Je kan geen dakloze jongeren helpen, als er te weinig slaapplekken zijn

We schuiven niet aan bij talkshows om onze verontwaardiging uit te spreken, we eisen geen radicale verandering en nemen geen zichtbare posities in bij politieke besluitvorming. In onze strijd voor een inclusieve samenleving, proberen we op dagelijkse basis de meest kwetsbaren te stimuleren tot individuele gedragsverandering, maar hebben we hierbij voldoende oog voor de maatschappelijke uitsluitingsmechanismes die juist diezelfde kwetsbaren systematisch benadelen?

Falend beleid

We moeten niet willen dat kinderen, jongeren en gezinnen zich leren aanpassen aan of invechten in een ongezonde samenleving die niet langdurig houdbaar is. Ons werk wordt steeds lastiger uitvoerbaar zonder overheidsinvesteringen in essentiële randvoorwaarden.

Je kan geen dakloze jongeren helpen, als er te weinig slaapplekken zijn. Je kan pesten op school niet tegengaan, als het amper lukt om voldoende leerkrachten voor de groep te krijgen. Je kan een ouder met onverwerkt trauma niet uit de brand helpen, als gespecialiseerde hulp maanden op zich laat wachten.

Er wordt bovendien beleid ontwikkeld dat slechts een deel van onze jeugd beschermt, want blijkbaar is het ene kind het andere niet. De bestaanszekerheid van kinderen die in armoede leven of niet de juiste papieren hebben, wordt niet gegarandeerd. Maar toch staan wij niet op om in actie te komen tegen het falend beleid.

Pedagogen moeten zich verenigen

Als beroepsgroep proberen we altijd beschikbaar te zijn voor de kinderen en gezinnen die we ondersteunen. Daarmee maken we het onszelf ook moeilijk om een kritische houding aan te nemen. We zullen niet snel ons werk neerleggen om te staken en zijn zo creatief en oplossingsgericht, dat we er zelf aan onderdoor gaan.

Maar, we moeten nu echt gezamenlijk werken aan sociale verandering die de samenleving voor iedereen rechtvaardiger maakt. Juist dit is het moment voor drastische verandering. Na wrijving ontstaat glans. Het is tijd om ons als pedagogisch professionals uit te spreken en na te denken over de grote ethische en politieke vraagstukken van deze tijd. Onze samenleving lijkt de weg kwijt te zijn en kan wel wat liefdevolle, pedagogische ondersteuning gebruiken.

Laten we ons verenigen, ons samen druk maken en ons vooral overal mee gaan bemoeien. Als het gaat om verbinden, zijn wij hier als pedagogen tenslotte de aangewezen personen voor.

Sophie Vermaning is docent-onderzoeker aan de opleiding Pedagogiek en lectoraat Jeugd en Samenleving van de Hogeschool Inholland. Betrokken pedagogisch professionals kunnen schrijven naar pedagogisch.collectief@gmail.com.

Foto: Photo by Helena Lopes on Unsplash

 

Dit artikel is 5294 keer bekeken.

Reacties op dit artikel (27)

  1. Hoi Sophie,

    Wat beschrijf je de spagaat van bevlogen pedagogen treffend. Ik sluit me aan en zal bijdragen vanuit wie ik ben en wat ik kan.

    Hartelijke groet,
    Ferdy Strikker

  2. Hoi Sophie en dag Ferdy,

    Ik kan me helemaal vinden in wat je schrijft Sophie! Zou idd mooi zijn als wij als pedagogen een wat meer prominentere plek zouden krijgen in diverse sociale vraagstukken. Ik sluit me aan, ook bij wat Ferdy aangeeft: ook ik zal bijdragen vanuit wie ik ben en wat ik anderen meegeef.

    Hartelijke groet,
    Peggy Bakker-Clevers

  3. “Het is tijd om ons als pedagogisch professionals uit te spreken en na te denken over de grote ethische en politieke vraagstukken van deze tijd.”

    Zouden pedagogen dat altijd al niet moeten doen?
    In de jaren ’70 waren de Pedagogiek opleidingen ( Pedagogische Academie, Universiteit en MO-B) per definitie ‘maatschappij kritisch’ en ‘emancipatoir’.
    Maar het (wetenschappelijke) denken over pedagogiek en onderwijskunde zijn de afgelopen decennia volledig in het kader van ‘sociale technologie’ gesteld. Protocollen en gedragsregels gekaderd in bureaucratische organisaties zijn hen ten deel gevallen waardoor veel pedagogische kwaliteit verloren is gegaan.
    De jeugdzorg is verworden tot een humaan wanproduct waarbij veel jonge kinderen het slachtoffer zijn geworden. Kijk momenteel naar hoe de ‘Kinderbescherming’ met de 19.000 kinderen van toeslagouders omgaat en met al die pedagogische ‘kennis’ uit huis worden geplaatst.
    Een maatschappelijk schandaal van de hoogste orde!!
    Pedagogen zijn teveel onderdeel geworden van sociaal en maatschappelijk overheidsbeleid en zijn daarvoor ook in hoge mate verantwoordelijk.
    Dat pedagogen niet veel in talkshows komen heeft te maken met het feit dat hun maatschappelijk relevantie niet meer door samenleving wordt erkend. Zij hebben de samenleving wellicht veel te vertellen maar hun daden blijven in positieve zin onzichtbaar.

  4. Wat een mooi artikel, Sophie en zo waar……… Ik ben al 55 jaar actief in het onderwijs (als leerkracht, directeur, inspecteur en adviseur, trainer, coach)en heb me vorig jaar gerealiseerd dat ‘Persoonlijke ontwikkeling’ in 2032 een vak wordt in het basisonderwijs! Dan pas! En om niet meteen weer op een boekje van Gert Biesta te wachten heb ik besloten over Persoonlijke Ontwikkeling een boekje te schrijven. Ik heb al een boek geschreven met als titel : Het ligt aan jou, want jij doet ertoe! En dat gaat grotendeels over dit onderwerp. Ik doe graag met je mee!!!!!

  5. Sophie, dank je wel voor dit initiatief om ons te verenigen en van ons te laten horen! Ik sluit me aan zet me in!

  6. Ik ben vakdocent humanistisch vormingsonderwijs op verschillende basisscholen en denk/doe met je mee!

    Maron Dijkslag

  7. Allemaal hartverscheurende reacties om het pedagogische werk beter te maken en meer kwaliteit te geven. Maar blijkbaar is er weinig zelfinzicht over de maatschappelijke functie van hun eigen werk.
    Wat vinden de pedagogen van al die uithuisplaatsingen van kinderen i.v.m. de toeslagenaffaire en de rol van al die ‘pedagogische’ instellingen daarbij?
    Wat gaan al die pedagogen nu concreet doen om een meer concrete plaats in de samenleving te bedingen m.n. in de media? Waar kunnen al die pedagogen nu trots op zijn i.v.m. de pedagogische bereikte resultaten? De pedagogische werkelijkheid gaat toch niet alleen over persoonlijke ontwikkeling?

  8. Ik sluit me graag aan bij dit waardevolle initiatief.
    Kinderen en jongeren verdienen zonder onderscheid steun en vertrouwen.

  9. Ik ben geen pedagoog maar ik voel me als moeder wel verbonden met de worstelingen waar kinderen/jongeren en ouders voor zijn komen te staan. Ik kan me vinden in je perspectief dat kinderen en zorgen voor een gezonde basis voor hun ontwikkeling samenhangt met vervulde basisbehoeften van hun verzorgers en dat er veel me Sen klem lopen door systemen en regelgeving die dat in de weg staat. Go for it!

  10. Beste Sophie,
    Ik doe graag mee. ‘Contextualisatie’ van jeugdproblematiek is een ondergeschoven kindje. Hoog tijd voor aktie. Groet Bert Vendrik Kinder en jeugdpsycholoog

  11. Hoe dit ‘initiatief’ nu moet worden vormgegeven blijft onbeantwoord.
    Met deze reacties kun je nog geen theekransje organiseren laat staan een pedagogische maatschappelijk probleem stellen en een discussie organiseren.
    Om de brei heen is nog steeds het motto van veel pedagogen zoals je hier ook aan de ‘reacties’ kunt opmaken.

  12. Afgelopen week werd via het Centraal Bureau voor de Statistiek bekend dat tussen 2015 en 2020 zo’n 1115 kinderen van gedupeerden van de Toeslagenaffaire uit huis zijn geplaatst.
    Uithuisplaatsingen alleen op basis van armoede en schuldenproblematiek zijn in strijd met het VN kinderrechtenverdrag.

    Is de pedagogische verantwoordelijkheid in Nederland wel goed gewaarborgd door al die pedagogen die zeggen zoveel betrokkenheid te hebben voor de zorg van onze kinderen.
    De pedagogische stem lijkt nu vooral de buikspreker te zijn van een sociaal maatschappelijk onrecht dat veel pijn bij (toeslag)ouders en hun kinderen veroorzaakt.

    https://www.ad.nl/politiek/ruim-1000-kinderen-van-ouders-toeslagenaffaire-uit-huis-geplaatst~acf87c74/

  13. Jouw betoog is me uit het hart gegrepen, Sophie. Ik mail je met wat nadere informatie.

    Ype Akkerman
    Pedagogisch Collectief Feijenoord

  14. Ype Akkerman,

    Zouden de lezers van dit forum ook deelachtige mogen zijn aan de nadere informatie die jij aan Sophie te mailen hebt?

  15. Het pedagogische debat wil maar nog steeds niet van de grond komen.
    Over de 1900 uit huis geplaatste kinderen i.v.m. de toeslagen affaire blijft het angstwekkend stil.
    Doen zij dit uit schaamte of hebben pedagogen niet echt veel voor de samenleving te betekenen?
    Ik zou mijn kinderen nooit zonder meer aan al die pedagogen toevertrouwen.

  16. De gemiddelde pedagoog beweegt met de stroming mee. Dat is in essentie waartoe we zijn opgeleid en waar wij ons in onze comfortzone bevinden. Het kind “lezen”, aanvoelen en vertegenwoordigen. Meebewegen met de behoeftes die zich aandienen.
    Hoewel dit onze kracht is, lijkt het ook een beperking. De maatschappij vraagt immers van ons stelling te nemen, kleur te bekennen.
    Ons antwoord op de waarom-vraag is bij ons altijd: “Het goede kinderleven”. Dit leidt enkel tot nieuwe vragen.
    Laat dat nu net zijn wat de talkshows niet willen. Die willen dat je kleur bekent. Ik zie het “zwart” of ik zie het “wit”. IK ben voor of IK ben tegen. Die willen sensatie, kijkcijfers en debat.
    Onze rol in het debat ligt in de nuancering. Wij zijn de facilitators van het gesprek, niet de linkse of de rechtse, maar de stomers, de fluïde gespreksfacilitator.

    Uiteindelijk is dat ook juist de vaardigheid die je kleine zoontje nodig zal hebben om zich goed staande te kunnen houden tussen al het zwart-wit geweld. Geweld dat alleen maar verdeling schept. Geweld dat in de huidige maatschappij hoogtij viert.
    Als het ons lukt om die nuance van fluïde gespreksfacilitator en gesprekspartner in te brengen en die ruimte in te nemen, dan zitten we op onze plek.

    Misschien is het niet de vraag of we aan mogen schuiven bij de huidige talkshows en debatten, maar mogen wij ons eigen talkshow? In deze talkshow is het niet de bedoeling meningen op te leggen of stelling te nemen, maar worden gasten uitgenodigd de kijkers een sterk staaltje respectvol omgaan met verschillen te laten zien. In plaats van dat de gasten plaatsnemen om hun verhaal te doen, nemen ze plaats om de ander zijn verhaal te horen. Het gesprek waarbij ondanks alle tegengestelde belangen, gezamenlijke waarden worden gezocht.
    Ik stem vóór!

  17. Dag Sophie,
    Ik sluit mij graag aan.

    Jeffrey Sellier
    orthopedagoog
    voortgezet onderwijs
    Rotterdam

  18. “De gemiddelde pedagoog beweegt met de stroming mee. Dat is in essentie waartoe we zijn opgeleid en waar wij ons in onze comfortzone bevinden.”

    Eindelijk een inhoudelijke reactie. Dat pedagogen zich aansluiten bij pedagoog Sophie is mooi.
    Maar waar willen deze pedagogen nu eigenlijk over in debat?
    Dat pedagogen met de stroming mee bewegen zegt al veel.
    Interessant is dan om te zien om welke stroming het nu gaat en in welke richting.
    Hoe staan de huidige pedagogen in het debat over de slechte functionerende jeugdzorg en de massa uithuisplaatsing van de kinderen van de toeslagen ouders?

  19. “De gemiddelde pedagoog beweegt met de stroming mee. Dat is in essentie waartoe we zijn opgeleid en waar wij ons in onze comfortzone bevinden.”

    Eindelijk een inhoudelijke reactie. Dat pedagogen zich aansluiten bij pedagoog Sophie is mooi.
    Maar waar willen deze pedagogen nu eigenlijk over in debat?
    Dat pedagogen met de stroming mee bewegen zegt al veel.
    Interessant is dan om te zien om welke stroming het nu gaat en in welke richting.
    Hoe staan de huidige pedagogen in het debat over de slechte functionerende jeugdzorg en de massa uithuisplaatsing van de kinderen van de toeslagen ouders?

  20. Beste Sophie,

    Een waarlijk pedagogische hartekreet, die wij vanuit de masteropleiding Pedagogiek van Hogeschool Inholland graag ter harte nemen en ondersteuenen. Wij verbinden ons als opleiding dan ook graag aan het gestarte Pedagogisch collectief.

    Wij zijn van overtuiging dat een sterk pedagogisch engagement nodig is bij zaken die de levens van jeugdigen aangaan. En we delen jullie boodschap dat er een bijzondere verantwoordelijkheid ligt bij pedagogische professionals om dat pedagogisch engagement te laten zien en aan te jagen. Dat kan wat ons betreft op het niveau van de eigen beroepspraktijk en de eigen organisatie. Het kan ook – zoals waartoe jij hier oproept – op breder maatschappelijk niveau.

    Onze rol en verantwoordelijkheid in deze nemen wij als opleiders van werkende pedagogisch professionals – leerkrachten, pedagogisch medewerkers, jeugdhulpverleners, jeugdbeleidsmedewerkers – uiterst serieus.
    Voor ons begint het met het ontwikkelen van een nieuwe benadering van pedagogische professionaliteit die in elk geval de volgende punten omvat:
    – een duidelijk idee van wat ‘pedagogisch’ inhoudt of kan betekenen (beginnend bij de eenvoudige vraag: wat levert het op voor het opgroeien en de opvoeding van kinderen/jongeren?);
    – gevoeligheid voor unieke van elke praktijksituatie (niet te zeer alleen algemene pedagogische kennis of visie);
    – aandacht voor de doorwerking van routines, machtwerking, meervoudige belangen en de grilligheid van de bredere praktijk;
    – en tot uitdrukking komend in concrete actie, (niet te zeer leunen op alleen bewustzijn (denken) en dialoog).

    In ons onderwijs werken we met studenten aan een benadering van pedagogisch engagement als concrete op verandering gerichte actie, van binnenuit in de eigen beroepspraktijk.
    We ervaren dat onze studenten zien dat ze daadwerkelijk iets in positieve kunnen veranderen voor de kinderen en/of jongeren, vaak door klein te experimenteren met nieuwe gedrag . We denken daarom ook dat we iets krachtigs te pakken hebben dat we graag verder uitwerken en breder delen.

    Vanuit deze achtergrond nemen we graag deel aan het collectief, om te delen, maar ook zeker om op te halen, te leren en te beraden op gezamenlijke actie.

    Geëngageerde groet en veel kracht gewenst,
    namens het team van de master Pedagogiek van Inholland,

  21. Beste Sophie,

    Als (een) pedagogisch troubadour sluit ik me graag bij jullie missie aan.
    Graag deel ik mijn expertise met jullie waar mogelijk.

    Hebben jullie al contact met Stichting Nivoz gehad?

    Ik heb zestien jaar ervaring in het voortgezet speciaal onderwijs en werk nu als lerarenopleider en schrijver/onderzoeker en adviseur. Ik ben opgeleid als kunstenaar, leraar basisonderwijs en onderwijswetenschapper. Ik ben autodidactisch theoretisch pedagoog en onderwijsmaker.

    Hartelijke groet,

    Jelle Ris

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *