Hoe neem je ervaringskennis mee in wetenschappelijk onderzoek?

Het belang van ervaringsdeskundigheid voor sociaalwetenschappelijk onderzoek wordt steeds meer onderkend. Maar hoe neem je ervaringskennis mee naast wetenschappelijke kennis? Utrechtse onderzoekers richtten er een adviesraad van ervaringsdeskundigen voor op. Die blijkt voor onderzoekers en adviesraadleden van grote waarde.

Ervaringskennis is cruciaal om op de juiste manier wetenschappelijk onderzoek te doen en de juiste onderzoeksvragen te stellen (Keuzenkamp, 2022). Om ervaringskennis en de diversiteit daarbinnen mee te nemen in onderzoek richtten wij als onderzoekers van de Universiteit Utrecht een adviesraad op van mensen met ervaringskennis1, na eerdere positieve ervaringen hiermee van de Wageningen Universiteit (Van Berkel et al., 2022) en de Universiteit Maastricht (Nagelhout, Van Koeveringe & Abidi, 2023). In dit artikel delen we onze ervaringen, praktische tips en enkele waardevolle inzichten.

Oprichting van een adviesraad

Deelnemers werden geworven via verschillende kanalen, waarbij een advertentie op de website van de Vrijwilligerscentrale de meeste aanmeldingen opleverde. In de advertentie vermelden we dat we mensen zochten die weten hoe het is om zorgen te hebben over geld, woning, betaald werk of gezondheid en die onderzoekers zouden willen adviseren.

Daarnaast maakten we een wervingsfilmpje, zodat het lezen van (veel) tekst geen vereiste was. Om diverse perspectieven op te kunnen halen, streefden we naar een zo divers mogelijke samenstelling wat betreft gender, leeftijd, migratieachtergrond en eventuele beperkingen.

We kozen een vast tijdstip waarbij we rekening hielden met de beperkingen van leden

Samen met de adviesraad kozen we een vast tijdstip voor de bijeenkomsten waarbij we rekening hielden met de beperkingen van leden (snel moe of ’s morgens moeite met opstarten). Als financiële compensatie voor de tijd, (reis)kosten en inbreng van adviesraadleden krijgen onze leden 30 euro contant per bijeenkomst.

Wederkerige doelen

De doelen van onze adviesraad waren wederkerig. Als onderzoekers wilden wij leren van de diverse perspectieven van mensen met verschillende typen ervaringskennis om zo de toegankelijkheid, kwaliteit en relevantie van ons onderzoek te vergroten.

Daarnaast wilden adviesraadleden zelf ook nut ervaren. In de eerste bijeenkomst hebben we gepeild hoe deelname voor adviesraadleden nuttig zou zijn en wederzijdse verwachtingen uitgesproken. Ook spraken we gespreksregels af.

Terugkoppeling is voor leden belangrijk om te merken dat ze écht van waarde zijn

Werken aan onderling vertrouwen vond iedereen belangrijk, maar kost tijd. Het werkt goed om steeds het gezamenlijke leerproces te benoemen en te blijven polsen hoe de bijeenkomsten voor mensen zijn. De mensen en het menselijk contact staan centraal.

Wat het oplevert

Adviesraadleden waarderen het onderlinge contact met elkaar. Bijvoorbeeld het uitwisselen van ervaringen en hoe om te gaan met bepaalde (lastige) situaties. Daarnaast voelt het voor leden zinnig een bijdrage te leveren aan wetenschappelijk onderzoek en hun ‘stem te laten gelden’. Een afwisseling van creatieve en inclusieve werkvormen én van onderwerpen maakt het interessant om te blijven meedoen. En terugkoppeling krijgen over wat met de opgehaalde input is gedaan, is voor leden belangrijk om te merken écht van waarde te zijn en serieus te worden genomen.

De adviesraad raadde af om potentiële deelnemers te vragen of zij in specifieke buurten wonen

Voor de onderzoekers voegt de samenwerking met de adviesraad detail, menselijkheid en nieuwe invalshoeken toe aan onze (wetenschappelijke) kennis over bestaansonzekerheid en gezondheid. We leren elke bijeenkomst bij. Ter inspiratie delen we graag enkele inzichten.

Werven en interpreteren

Daarnaast raadde ze af om potentiële deelnemers te vragen of zij in specifieke (armere) buurten wonen, ‘want niemand is zijn of haar buurt’. De raad adviseerde om te werven op neutrale plekken, zoals een winkelcentrum, en niet op gestigmatiseerde plekken, zoals de Voedselbank.

Mensen voelen zich klein gehouden door het systeem, niet gehoord en buitengesloten

Adviesraadleden dachten in een latere fase ook mee met de interpretatie van de interviewresultaten. Dit leidde bijvoorbeeld tot een belangrijke wijziging in de verwoording van een thema. Dat luidde in eerste instantie: ‘Acceptatie als strategie voor het omgaan met moeilijke sociaaleconomische omstandigheden’. Leden waren tegen het gebruik van het woord acceptatie, omdat, zo zeiden zij, niemand zulke omstandigheden werkelijk accepteert. De nieuwe verwoording ‘Stilstaan in het leven’ vond de adviesraad wel passend (Verra et al., ingediend).

Systeem en regelingen

Adviesraadleden vertelden uit eigen ervaring over de complexiteit van bestaande regelingen en hoe het systeem mensen die ‘iets’ hebben (bijvoorbeeld een chronische ziekte) tegenwerkt om maatschappelijk te participeren. Ze zeiden dat zij – door het woud aan toeslagen, regels en formulieren – geen overzicht hebben over wat beschikbaar is, waar ze voor in aanmerking komen en hoe je dat aanvraagt. Ze voelen zich klein gehouden door het systeem, niet gehoord en buitengesloten.

Leden legden uit hoe dat anders kan: meer ruimte voor ervaringskennis; één persoon als aanspreekpunt om mee te denken met iemands situatie; uitgaan van wat mensen wél kunnen in plaats van zaken waar mensen problemen mee hebben; en handelen uit vertrouwen.

De adviesraad pleit ervoor om mensen met ervaringskennis structureel te gaan betrekken bij ons onderwijs

Ook sociaalwetenschappelijk onderzoek werkt volgens een bepaald systeem (van kortdurende projecten, met subsidieoproepen voor specifieke onderwerpen), wat ertoe kan leiden dat bepaalde onderwerpen en bepaalde groepen mensen worden buitengesloten.

Ervaringsdeskundigheid in het onderwijs

Op de afdeling waar wij werken leiden wij studenten op tot beslissers en beleidsmakers van de toekomst. De adviesraad pleit ervoor om mensen met ervaringskennis structureel te gaan betrekken bij ons onderwijs.

Dit kan bijdragen aan het normaliseren van het meenemen van ervaringskennis in beleidsontwikkeling

Zo kunnen studenten leren van de ervaringen van mensen voor wie zij mogelijk in de toekomst beleid maken. Tevens kan dit bijdragen aan het normaliseren van het meenemen van ervaringskennis in beleidsontwikkeling. Belangrijk is dat mensen met ervaringskennis goed begeleid worden door docenten.

Waardevol voor inclusief onderzoek

Structurele samenwerking tussen onderzoekers en mensen met ervaringskennis is zeer waardevol voor het doen van inclusief, relevant sociaalwetenschappelijk onderzoek. Een adviesraad is een werkwijze die voor de betrokkenen goed werkt.

Aan andere onderzoekers willen wij meegeven: begin gewoon en zie het als een gezamenlijk leerproces. Ingewikkeld is het niet, maar zoals bij elke samenwerking vraagt het om een investering van tijd en middelen.

Carlijn Kamphuis, Sanne Verra, Jantien van Berkel, Laurens Baas, Adrie van den Berg, Petra Blijleven, Nettie Bouwens, Güney Çoban, Femke van Dokkum, Shai de la Fuente, Anne Kingma en Liesbeth Rox werken via co-creatie samen binnen een adviesraad verbonden aan de afdeling Interdisciplinaire Sociale Wetenschap van de Universiteit Utrecht.

 

Bronnen

Verra, S.E., Poelman, M.P., Mudd, A.L., De Wit, .J, Kamphuis, C.B.M. Trapped in vicious cycles: unraveling the health experiences and needs of adults living with socioeconomic insecurity. Under review at Archives of Public Health.

Noot

  1. Ethische goedkeuring: voor de samenwerking met een adviesraad van mensen met ervaringskennis hebben we goedkeuring gekregen van de FETC van de Faculteit Sociale Wetenschappen van de Universiteit Utrecht (dossiernummer 22-0539).

 

Foto: Alper Çügun (Flickr Creative Commons)

Dit artikel is 958 keer bekeken.

Reacties op dit artikel (3)

  1. Inzet van ervaringskennis op deze wijze is super belangrijk.
    Ervaringsdeskundigheid is contradictio in terminis. Mensen die over het volle leven kunnen vertellen worden hopelijk niet deskundig ( deskundigen weten veel over een klein gebiedje)

    Wat ik ook mis is dat onderzoekers bekend maken wat hun eigen sociale achtergrond (qua klasse) is, waar hun belangstelling vandaan komt. Dat voorkomt het gevoel van voyeurisme bij de te onderzoeken groepering.
    De herkomst van onderzoekers werkt door in hun keuzes, hypothesen enz. Hierover ontbreekt vaak duidelijkheid. Juist relevant in sociale wetenschap.

  2. aanvulling: de onderzoekers hanteren terecht niet de term ervaringsdeskundigheid maar ervaringskennis. Maar hij staat wel in de redactionele aanhef.

  3. Ervaringskennis is waardevol en niet alleen in het ik van hulpverlener.
    Het is evenzo belangrijk in het WIJZIJN in groepjes van zelfredzaam zijn in het doel van IK BEN. Kracht van energie in opwekking in WIJZIJN. Wij dien er toe en willen deelnemen aan het beleid in wat wij nodig hebben, om uit armoede te komen. Groepsinditeit in het doel om te zijn bijv. ondernemen en daaruit verdienste: Yes, we can. Werk bij wmive.nu en voel de energie bij griepjesin het ondermen: koken, nadien, schoonmaken, powervrouwen in het doel wij zijn..De kracht van de groep inzetten om uit de armoede te raken en inzetten voor buurt en wijk. Bouwen aan WIJZIJN voor en met elkaar. Yes, we can. Kra cht in wijzijn is verscheidenheid in eenheid in het doel. Verschillende samenstelling en uitwisseling is de kracht van leren met en aan elkaar. Zonder voorwaarden vooral en gewoon aan de slag in vaardigheden wat er is en naar het doel werken. Geeft energie en wordt er blij van dat het mogelijk is en los staat van systemen. Wel samenwerkend met elkaar van leefwereld en systeemwereld.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *