Hoe neem je ervaringskennis mee in wetenschappelijk onderzoek? Het belang van ervaringsdeskundigheid voor sociaalwetenschappelijk onderzoek wordt steeds meer onderkend. Maar hoe neem je ervaringskennis mee naast wetenschappelijke kennis? Utrechtse onderzoekers richtten er een adviesraad van ervaringsdeskundigen voor op. Die blijkt voor onderzoekers en adviesraadleden van grote waarde. Door Carlijn Kamphuis, Sanne Verra, Jantien van Berkel, Laurens Baas, Adrie van den Berg, Petra Blijleven, Nettie Bouwens, Güney Çoban, Femke van Dokkum, Shai de la Fuente, Anne Kingma, Liesbeth Rox22 maart 202422 maart 2024
Onderwijs moet kritisch nadenken over inhuur externe ondersteuners Jongerenwerkers, maatschappelijk werkers en jeugdconsulenten zijn steeds nadrukkelijker aanwezig op school. Windesheim-onderzoekers Tessa de Wild, Rogier Kattenberg en Els Evenboer zien hier een risico en bepleiten bedachtzaamheid. Door Tessa de Wild, Rogier Kattenberg, Els Evenboer21 maart 202420 maart 2024
Betere bezetting woningvoorraad: goed voor jong en oud Veel van de discussie over de woningmarkt gaat over meer bouwen. Maar er is volgens hoogleraar Marcel Canoy een betere manier om de markt te verbeteren: gebruik de bestaande voorraad efficiënter. Door Marcel Canoy20 maart 202419 maart 2024
Sociale uitsluiting: hoeveel gezondheidsongelijkheid vinden we acceptabel? Sociale uitsluiting vergroot gezondheidsverschillen en houdt ze in stand. Daarover gaat de publicatie Sociale uitsluiting en gezondheidsverschillen die Pharos vandaag aanbiedt aan de Tweede Kamer. Het is een oproep tot maatschappelijk en politiek debat over de rol van sociale uitsluiting. Door Mirre van Veen, Catelijne Mittendorff, Judith Venderbos, Karen Hosper19 maart 202419 maart 2024
COLUMN — Ervaringen in jeugdzorg: dit kan toch niet waar zijn? Jason Bhugwandass presenteerde op 5 maart 2024 een keihard rapport met de ervaringen van meer dan vijftig jongeren op ZIKOS-afdelingen (Zeer Intensieve Observatie en Stabilisatie) in de gesloten jeugdzorg. Anita Kraak van het Nederlands Jeugdinstituut reageert. Door Anita Kraak18 maart 202418 maart 2024
Tweede generatie Marokkaanse Nederlanders zoekt vrijheid in Marokko Marokkaanse Nederlanders emigreren vaker dan anderen naar het herkomstland van hun ouders. Onderzoekers Warda Belabas en Petra de Jong van de Erasmus Universiteit onderzochten hoe dat komt. Gevoelens van uitsluiting en verlangens naar een vrijere levensstijl maken Marokko verleidelijk. Door Warda Belabas, Petra de Jong18 maart 202418 maart 2024
Ontlezing tegengaan: maak schoolbibliotheken wettelijk verplicht Schoolbibliotheken zijn stilaan aan het verdwijnen. Gezien het ondermaatse leesniveau van Nederlandse kinderen is dit een merkwaardige én zorgelijke ontwikkeling. Socioloog Rineke van Daalen en ‘boekenzoeker’ Stella Leenders pleiten daarom voor behoud en versterking van de schoolbibliotheek. Door Rineke van Daalen, Stella Leenders15 maart 202415 maart 2024
Onveilige leefomgeving funest voor opvoeding Onderzoek in Braziliaanse achterstandswijken toont aan dat peuters die in een onveilige buurt opgroeien, achterblijven in hun ontwikkeling. Voor hoogleraren Peer van der Helm en Geert-Jan Stams bewijs dat het medische verklaringsmodel in de jeugdpsychologie en jeugdpsychiatrie niet voldoet. Door Peer van der Helm, Geert Jan Stams14 maart 202413 maart 2024
Verbinding leef- en systeemwereld: moeilijk, maar niet onmogelijk Universitair docent Nanke Verloo reflecteert op artikelen op deze site over de kloof tussen leef- en systeemwereld. ‘Mensen zijn voor een groot deel de verhalen die zij vertellen. Door een verhaal te ontkennen of te miskennen, misken je de mens die het vertelt.’ Door Nanke Verloo13 maart 202411 maart 2024